تأثیر تولد فرزند بر روابط زن و شوهر - روانشناسی آوا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داناترین مردم کسی است که شکّ یقینش را زایل نکند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
طبس مسینا ، سیل ، مقالات کامپیوتری ، ویندوز ، قیصر امین پور ، عشق ، عکس ، فوتسال ، فرش ، مادرزن ، شعر ، شهادت ، بیرجند ، آرمیون ، ترجمه ، ترجمه انگلیسی ، ترجمه فارسی ، تغذیه ، تلاشگران ، چشم ، چله ، حاج علی جان ، حاملگی ، حجاج ، خانوار ، خداوند ، خط ، خوسف ، داماد ، داور ، دختر ، درمان علایم ، درمیان ، دستگاه قضایی ، دکتر شریعتی ، دلتنگی ، دیر شکوفایی زبان ، ذهن ، رشد ، رمضان ، روانگردان ، ریه ، زارع ، زخم زبان ، زعفران ، زمستان ، سالن ورزشی وحدت طبس مسینا ، سرطان ، سرطان بینی ، سن ازدواج ، سنتوری ، سولفور ، سیر ، سیگار ، آسیاب جان محمد ، آل عمران ، آلعمران ، آمار ، آنفولانزای پرندگان ، آیدی ، اختلال یادگیری ، اختلالات زبانی ، ازدواج ، ازدواج هوشیارانه ، اس ام اس ، اس ام اس با ترجمه ، استقلال ، اسکرین سیور ، اسلام ، اصغری ، اطلاع رسانی ، انتخابات ریاست جمهوری ، اوتیسم ، ایرانیان باستان ، باران ، باطری ، بهار ، بیجار ، بیش فعالی ، بیماری ، پارکینسون ، پدر ، پرستش ، پسر ، پویا ، پیتزا ، پیتزاء سبزیجات ، پیتزای سبزی ، پیروزی ، تاریحچه فرش ایران ، تالاسمی ، تخریب ، شهر طبس مسینا ، طاووس ، طبیعت ، عارفانه ، عزت ، عشایر ، مجلس ، فرماندار ، قالیچه ، قرآن کریم ، قضاوت ، قلب ، عناب ، عید قربان ، فارسی کردن اعداد در ورد ، فاطمه نظری ، فجر ، عشقی نژاد ، عصب شناختی ، 13 آبان ، Truth حقیقت Trust اعتماد Trash آشغال Thrush برفک دهان ، آبی آرام ، کارت گرافیک ، کامژیوتر ، کردستان ، کشیدن حروف ، کلیه ، کوچ ، کوچه های خراسان ، کودکان عقب مانده ذهنی ، گاز ، گزیک ، گفتگو با خدا ، گل کلم ، گلبولهای قرمز ، گلدون ، گلو ، گیاه ، لب تاب ، لوزالمعده ، یلدا ، یونانی ، مقدسات ، مهارتهای ادراکی در کودکان ، موسیقی درمانی ، میخ ، میرمحرابی ، ناحیه حرکتی تکلم : یا برکا ، نارساخوانی ، نقاشی ، نوروپسیکولوژی ، نوروز ، هفته های اول بارداری ، هنر درمانی ، وحدت ، وحید شمسایی ، وقت زیارت ، ویتامینها ، ویرانی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :28
بازدید دیروز :174
کل بازدید :710804
تعداد کل یاداشته ها : 1346
103/2/7
2:55 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلمان هدایت[300]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

ازدواج رابطه نزدیکی است که بین زن و مرد برای مدتی طولانی برقرار می شود. موفقیت این پیوند ضامن سعادت و سلامت کل جامعه است. طبیعی است که پیش از ازدواج، زن و مرد باید عوامل گوناگونی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به موفقیتی نسبی در زمینه زندگی زناشویی دست یابند.

ازدواج رابطه نزدیکی است که بین زن و مرد برای مدتی طولانی برقرار می شود. موفقیت این پیوند ضامن سعادت و سلامت کل جامعه است. طبیعی است که پیش از ازدواج، زن و مرد باید عوامل گوناگونی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به موفقیتی نسبی در زمینه زندگی زناشویی دست یابند. اما نگهداری هر چیز به مراتب مشکلتر از به دست آوردن آن است. به دست آوردن همسری مناسب بارها و بارها ساده تر از نگهداری و " راضی نگهداشتن " او از زندگی مشترک است

ازدواج رابطه نزدیکی است که بین زن و مرد برای مدتی طولانی برقرار می شود. موفقیت این پیوند ضامن سعادت و سلامت کل جامعه است. طبیعی است که پیش از ازدواج، زن و مرد باید عوامل گوناگونی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به موفقیتی نسبی در زمینه زندگی زناشویی دست یابند.

ازدواج رابطه نزدیکی است که بین زن و مرد برای مدتی طولانی برقرار می شود. موفقیت این پیوند ضامن سعادت و سلامت کل جامعه است. طبیعی است که پیش از ازدواج، زن و مرد باید عوامل گوناگونی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به موفقیتی نسبی در زمینه زندگی زناشویی دست یابند. اما نگهداری هر چیز به مراتب مشکلتر از به دست آوردن آن است. به دست آوردن همسری مناسب بارها و بارها ساده تر از نگهداری و " راضی نگهداشتن " او از زندگی مشترک است. در زندگی هر زوج، موقعیت هایی ایجاد می شود که می تواند تعادلی را که پس از مدت زمانی به وجود آمده بر هم زده و زندگی زناشویی را به سوی عدم توازن سوق دهد. با آینده نگری و رعایت بعضی از موارد پیشگیری کننده می توان از وقوع برخی از موقعیت ها جلوگیری کرد. اما رویارویی با بعضی از موارد متزلزل کننده زندگی مشترک از دایره کنترل بشر خارج بوده و گاه نیز برای برقراری ارتباطی محکم تر باید آنها را پذیرفت. یکی از مواردی که می تواند در زندگی تعادل یافته یک زوج جوان، به صورت موقت اختلال ایجاد کند تولد فرزند است. تولد فرزند یکی از تغییراتی است که به میزان زیادی در روابط خانوادگی و زناشویی تغییر ایجاد میکند و البته طبیعی است که این تغییر در مورد فرزند اول و در زوجهای جوان بیشتر به چشم بخورد. به دنیا آمدن کودک بیش از هر کس دیگر موقعیت پدر جوان را مورد تهدید قرار میدهد. شور و شادی پدر شدن جای خود را با عواطف و احساسات دیگری عوض میکند. تا آنجا که فرزند را رقیب عشقی خود تلقی میکند. این حساسیتها و عواطف متضاد (دوست داشتن فرزند در کنار احساس رقابت با او)‌ واکنشهای متفاوتی را در مردان جوان بر میانگیزد. این واکنش ها را می توان به دو بخش واکنشهای روانی و رفتاری تقسیم بندی کرد.

الف) واکنش های روانی

ترس از دست دادن موقعیت نزد افراد خانواده: هر تغییر روانی - خانوادگی و اجتماعی میتواند مسبب حالاتی همچون ترس باشد. تولد فرزند نیز به عنوان یکی از مهم ترین وقایع موجود در زندگی هر فرد، در مدت زمان معینی میتواند تأثیرات کلی و جزئی فراوانی در روابط زناشویی به جای بگذارد. (مهم آن است که این تغییرات منفی که سبب دور شدن عاطفی زن و مرد از همدیگر می شود، به سرعت کنترل شده و ارتباط زوجین را متزلزل نکند.) به دنیا آمدن طفل به علت تغییرات فراوانی که در زندگی خانوادگی - اجتماعی ایجاد میکند بیش از هر چیز میتواند منشاء حالت ترس در پدر باشد. این ترس به علت استرسهای روزمرهای است که تازه وارد کوچک به جمع خانواده و به خصوص پدر، وارد میکند.

احساس تنهایی و طرد شدگی: پس از ازدواج، مرد و زنی که اکنون همسر تلقی می شوند تکیه گاه عاطفی و روانی یکدیگر قرار میگیرند و برای تسلی یافتن در برابر مشکلاتی که در طول روز آزارشان داده، به یکدیگر پناه برده و مانند دوستانی قدیمی درد دل می کنند. به راستی یکی از کارکردهای اساسی نهاد خانواده، آرامش یافتن در کنار یکدیگر و با هم بودن است. اما پس از تولد نوزاد موقعیت جدیدی پیش میآید. فرد تازه ای به اعضای خانواده اضافه میشود که مسئولیت ها و مشکلات جدیدی را به وظایف والدین می افزاید. این موجود جدید به علت ناتوانی، مسئولیت ها و مراقبت های ویژه ای را میطلبد. واضح است که نگهداری از چنین موجود پاک، ضعیف، ظریف و زیبا، قسمت عمدهای از وقت مادر را به خود اختصاص میدهد. بخصوص این که این مادر جوان و تا حدی بی تجربه، وظایف دیگری نیز غیر از بچه داری به عهده دارد. پس طبیعی است که با این وظایف تمام ناشدنی، فرصت چندانی برای رسیدگی به شوهر باقی نمیماند. زن اکثر اوقات خود را با بچه سپری میکند و مرد در جـّو خانواده (که از پدر، مادر و فرزند تشکیل میشود) تنها باقی میماند و این احساس، وجود او را فرا میگیرد که با تولد فرزند از جمع خانواده طرد شده و تمام محبت و توجه اطرافیان، بخصوص همسر که تاکنون نقطه اتکا و پشتوانه او در کار و زندگی بوده است به طرف موجودی کوچک و ضعیف معطوف شده و دیگر عشق و علاقه پیشین را در او نمی یابد. پس نتیجه میگیرد که دیگر مورد علاقه همسرش نیست و فرزند، جای او را گرفته است. شاید این گلایه را از برخی پدران جوان شنیده باشید که میگویند: از وقتی بچه به دنیا آمده انگار که من اصلاً وجود ندارم و... این، به معنی احساس خطر است. خطر از دست دادن موقعیت گذشته و تاراج محبت همسر توسط فرزند. تداوم این احساسِ تنهایی خطرناک بوده و ریشه بروز احساسات دیگری در پدران جوان است. چیزی مانند احساس ناامنی.

احساس ناامنی: احساس امنیت، از عواطف زیربنایی و حیاتی برای تأمین بهداشت روانی بشر است. در صورتی که این اصلی ترین نیاز روانی انسان مرتفع نگردد، احساس عدم امنیت به اشکال گوناگون خود را نشان خواهد داد. در حالت احساس عدم امنیت، شخص به طور دائم در تلاطم روانی و به هم ریختگی است و در صورت تداوم ، به انواع بیماری های جسمی و روانی مبتلا خواهد شد.

شخصی که دائم احساس عدم امنیت، ترس و خطر میکند، نمیتواند انسان سالمی باقی بماند. ممکن است با پرخاشگری و یا اضطراب واکنش نشان داده و در دنیای ذهنی خود، مدام در حال دفع خطرات احتمالی باشد. به همین دلیل است که برا ی سلامت جسمی و روانی تا حد زیادی نیازمند احساس امنیت هستیم.

همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، پدر در اثر تولد فرزند تنها مانده و به دلیل احساس تنهایی، احساسات دیگری همچون بی تکیه گاهی، عدم امنیت و حتی خشم، وجود او را فرا می گیرد. چرا که امنیت عاطفی و روانی او با ورود فرزند مورد تهدید قرار گرفته است. به گفته فیلسوف بزرگ، پاسکال:‌ " انسان بیش از یک عشق نمی تواند داشته باشد. اگر چند عشق داشت، کم کم به سوی آن که شدیدتر، هیجانبخشتر و شکوهمندتر است کشیده خواهد شد و دیگر عشقها را فدا خواهد کرد. "شاید به همین علت است که زنان بیشتر ترجیح میدهند محبت اولیه خود را نثار فرزندشان کنند که از بطن وجودشان پرورده شده و از شیره جانشان تغذیه میکند.

احساس محرومیت: محرومیت حالتی است که در نتیجه ارضاء نشدن یا احتیاج پدید میآید. ارضا نشدن و احتیاج ممکن است در اثر عوامل بیرونی و محیطی ایجاد شود و یا این که عامل درونی داشته باشد. در اثر تولد فرزند، بیشتر اوقات مادر صرف مراقبت از کودک میشود و فرصتی برای ارضای احتیاجات روانی همسر و محبت کردن به او باقی نمی ماند. نتیجه این بیتوجهیها، احساس محرومیت از علاقهای است که نیاز روانی و اولیه هر انسانی تلقی میشود. هر انسانی نیازمند آن است که دوست داشته باشد و متقابلاً مورد محبت و علاقه دیگران، بخصوص افراد مورد علاقه اش قرار گیرد. اگر یک طرف موازنه به هم بریزد به طور مسلم امنیت عاطفی و روانی شخص نیز متزلزل خواهد شد. خوب است به همان میزان که از دیگران محبت دریافت میکنیم، از ابراز علاقه به اطرافیان نیز خودداری نکنیم.

مسلماً تولد فرزند نمی تواند از مهر و علاقه زن نسبت به شوهر بکاهد. اما با ورود این تازه وارد کوچک دیگر فرصتی برای ابراز محبت به شوهر باقی نمی ماند. زمان و فرصت کافی برای نشان دادن این محبت یک مسئله مهم و نوع ابراز محبت نیز مورد دیگری است. بسیار حیاتی است که اگر به کسی علاقهمند هستیم محبتمان را در کلام و عمل به او نشان دهیم. برای اکثر ما آدم های معمولی، با زندگی ساده و معمولی این روزگار، بیان احساسات در قالب واژههای کوچک و عبارات بسیار ساده و در عمل شاید با یک نگاه محبتآمیز ابراز میشود. البته همین میزان اندک نیز مستلزم فرصت است. اما اکثر مردان گرفتاریهای متعدد همسران خود را در انجام مسئولیت ها و وظائف داخل و بیرون از خانه نادیده میگیرند و انتظار دارند همه چیز، درست مثل گذشته سر جای خود باشد، از اوضاع مادی، تغذیهای و نظافت منزل گرفته تا محبت و آرامش گذشته. اما آیا واقعاً چنین امری امکان پذیر است ؟