آسیبشناختیجامعهیدینیدرسهنگاه
نویسنده: دکترحدادعادل، دکترهاشمآغاجری، حجتالاسلامرسولجعفریان
در ماه اسفند سال گذشته، همایشی در دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، با عنوان آسیبشناسی جامعهی دینی از دیدگاه امام علی علیهالسلام برگزار گردید. برای اطلاع از دیدگاههای ارایه شده، گزارشی را از سه سخنرانی، ملاحظه میکنید.
«پگاه»
بصیرت،شرطپایداریوسلامتجامعهدینیاست
دکترحدادعادل دکتر حداد عادل «فقدان بصیرت» را یکی از اموری دانست که به جامعهی دینی آسیب میزند. او افزود: چهبسیار دیندارانی که متعبد و زاهد هستند، اما بیبصیرتی آنان سبب آسیب رساندن به خود و جامعه شده است. وی با تاکید بر اینکه قرآن بر ایمانِ همراه با بصیرت سخن میگوید، خاطر نشان کرد: منظور از بصیرت، توانایی نفوذ در حوادث و وقایع است و اینکه فرد ظاهربین نباشد.
استاد فلسفهی دانشگاه تهران گفت: مردمی که در کنار علی علیهالسلام شمشیر میزدند، وقتی دیدند معاویه قرآن را بالا برده است، دچار تردید شدند و فریب خوردند. اینها متدینانی بودند که بصیرت نداشتند و بعدها هستهی اصلی خوارج را تشکیل دادند و علی علیهالسلام را نیز کشتند.
وی از فتنه به عنوان یکی دیگر از عوامل آسیبزدایی در جامعهی دینی نام برد و افزود: فتنه به معنای گرفتاری و آزمایش شدن در عرصههای اجتماعی و حوادث مبهم، شبهناک و پیچیدهی اجتماعی است که باعث حیرت افراد معمولی میشود و در قرآن نیز از آن به عنوان «فتنه» یاد شده است.
نمایندهی مجلس ششم گفت: حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، زادگاه فتنه را تبعیت از هواهای نفسانی، بدعت در احکام و مخالفت با قرآن دانستهاند و تاکید میکنند فتنه آمیزه و ترکیبی از حق و باطل است که اگر باطل خودش را به لباس حق درنیاورد، نمیتواند حتی برای مدت کوتاهی ظهور کند. وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مشخص نبودن و غبارآلود بودن را از ویژگیهای فتنه معرفی میکند که در زمینهی حوادث اجتماعی، سالها بعد خود را نشان میدهد و معلوم میشود که داستان چه بوده است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، اختلاف را یکی دیگر از عوامل آسیبزایی جامعهی دینی خواند و گفت: حضرت امیر در این خصوص میگوید: ببینید ملتهایی را که قبل از شما بودند، چه بر سرشان آمد، احوال خیر و شر آنها را بیاد آورید بنابراین یکی از چیزهایی که باید رعایت و از آن اجتناب کنید، اجتناب از تفرقه و ضرورت اتحاد و پیوستگی است. وی تصریح کرد: حضرت علی علیهالسلام یکی از عوامل آسیبزایی را در جامعهی دینی، نبود امر به معروف و نهی از منکر معرفی میکند که منشا آسیبهای فراوان میشود و موجب حکومت اشرار خواهد شد. دکتر حداد عادل گفت: حضرت امیر برای مشخص کردن جایگاه امر به معروف و نهی از منکر میفرماید: جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مانند موج کوچکی روی دریای شناور است و گفتن سخن عدل نزد حاکم ظالم و زورگو، بالاترین امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود: حضرت علی علیهالسلام دنیاطلبی را از دیگر عوامل آفت جامعهی دینی بیان میکند و میفرماید: هر وقت مردم چیزی را از دینشان کنار بگذارند به خیال اینکه دنیاشان بهتر شود، بلایی سرشان میآید که ضررش خیلی بدتر است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان گفت: حضرت امیر رعایت نشدن حقوق متقابل مردم و دولت را از دیگر عوامل آسیبزایی در جامعهی دینی معرفی میکند و تاکید دارند رعایت این حقوق باعث سامان بخشیدن آنها (مردم) و عزت گرفتن دین است. هر وقت حاکمان صالح شوند، مردم نیز صالح میشوند و حاکمان نیز زمانی اصلاح میشوند که مردم بر صراط مستقیم استقامت کنند.
تبدیل«دین»به«سنت»تهدیدکنندهاست
دکترهاشمآغاجری دکتر هاشم آغاجری در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه حماسیترین و باشکوهترین کردار انسانی از دامن دین برخاسته است، افزود: اخلاق، هنر، فلسفه و تمدن نیز در بستر دین تکوین و گسترش پیدا کردهاند.
مدیر گروه تاریخ دانشگاه تربیتمدرس اشاره کرد: در رویکرد کلامی آسیبشناسی دینی، به عناصر ذاتی دین و برون دینی که دستمایه مجادلات بینا دینی و بینا مذهبی است، توجه میشود، مانند منازع نظری سخت و نفیکنندهای که در طول تاریخ بین اسلام و مسیحیت وجود داشته است یا منازعات فرقهای در اسلام.
وی خاطرنشان کرد: در رویکرد جامعهشناختی ـ تاریخیِ آسیبشناسی دینی، جامعهی دینی آنچنانکه بوده و هست مورد بررسی قرار میگیرد و آثار و نتایج رفتار در این جوامع ارزیابی میشود.
دکتر آغاجری رویکرد فلسفی ـ منطقیِ آسیبشناسی دینی را رویکردی دانست که در آن دلالتهای منطقی و لوازم فلسفی که یک دین دارد را اثبات، فهم و تحلیل میکنیم.
وی تصریح کرد: این نگرش که هر جامعهای آن دین را دارد که اقتضا میکند و یا هر جامعه آنچنان است که دین آن است، نوعی نگاه مکانیکی به رابطهی دین و جامعه است، در حالیکه رابطهی دین و جامعه در سطح ساختارها و نهادها و فرآیندها یک رابطهی دیالکتیکی است. اینگونه نیست که نهادهای یک جامعه مانند نهاد اقتصادی را دین ساخته باشد، اما از سوی دیگر نهادهای آن جامعه نیز جدا از نهادهای دینی نیستند، بلکه یک رابطهی دیالکتیک دارند.
وی با اشاره به اینکه در آسیبشناسی دینی، تاکید روی دین است و هدف این است که از منظر تاثیری که دینداری بر جامعه میگذارد مسئله را بررسی کنیم، افزود: در آسیبشناسی دینی میتوان به متون دینی مانند قرآن به عنوان یک متن که نگاه پاتولوژیک دارد و رابطهی دین و جامعه را بررسی کرده است مراجعه کرد و عوامل آسیبزا را شناخت و استنباط کرد.
استاد تاریخ دانشگاه تربیتمدرس یکی از عوامل آسیبزایی دینی را، سنتگرایی و تبدیل شدن دین به سنت دانست که موجب تضعیف عقلانیت و پویایی جامعه میشود. وی خاطرنشان کرد: بر اساس قرآن، یکی از مشکلاتی که همهی پیامبران با آن روبهرو بودهاند، سنتگرایی جوامع بود که دین پیامبران را به دلیل اینکه با سنت آنها مخالف بود، نمیپذیرفتند، در حالیکه قرآن آنها را بر اساس عقل و تدبر دعوت میکرد.
وی افزود: در قرآن استفادهی صاحبان قدرت و منزلت از دین برای عوامفریبی مطرح شده است، به طوری که فرعون در برابر دعوت حضرت موسی خطاب به قوم خود میگفت: میترسم موسی دین شما را بگیرد و آن را تغییر دهد. مدیر گروه تاریخ دانشگاه تربیتمدرس گفت: اگر عقلانیت در جامعهای رشد نیافته باشد و رابطهی تودهی مؤمنان با مرجعیتهای سیاسی و اجتماعی یک رابطه محض مقلدانه باشد، پدیدهی عوامفریبی زمینه پیدا میکند و در این جامعه از میدان به در کردن مخالفان با حربهی دین و سرپوش گذاشتن نسبت به از کف دادن قدرت، به بهانهی ترس از دست دادن دین است.
وی دیگر رویکرد آسیبشناسی جامعهی دینی را ربوبیت یافتن انسانهایی که در لباس دین میکوشند خدایی کنند، دانست و گفت: مکانیزم ربوبیت، واسطگی است، همانگونه که استدلال بتپرستان این بود که بت اصالت ندارد، بلکه وسیلهای برای قرب و شفاعت است که این پدیده خطرناکی در یک جامعهی دینی است که ابتدا فرد و گروهی در منزلت «وساطت» مینشینند و به تدریج بتوارگی و خداوارگی به ربوبیت تبدیل میشود. وی در پایان تاکید کرد: در طبقهی شفیع و وساطت، در نهایت با ایجاد بتپرستی و تبدیل شدن مفاهیم مذهبی به بتواره روبهرو هستیم؛ همانگونه که کشیش اقدام به فروش بهشت میکند و این آسیب دیگری است که در قرآن از آن به عنوان تغییر آموزههای دینی و انحراف از هدف و مقصد اصلیشان یاد کرده است.
بدعت،فتنه،شبهه،عواملتبدیلکنندهجامعهیدینی
حجتالاسلامرسولجعفریان
حجتالاسلام رسول جعفریان با تاکید بر اینکه هر حکومتی شرایط خاص خود را دارد، گفت: چهبسا یک حکومت دینی ممکن است در شرایطی از بین برود، اما حکومت لائیک در همان شرایط از بین نرود و در شرایطی که یک حکومت لائیک از بین میرود، ممکن است حکومت دینی تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه باید هدف از تشکیل حکومت دینی و شرایط آن را مشخص کرد، افزود: امام علی علیهالسلام در خصوص آسیبپذیری دولت دینی به طور گسترده، بحث کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حکومت عثمان که بهظاهر دینی بود، ساقط شد و آشوبی به پا شد که دامن حکومت حضرت علی علیهالسلام را گرفت و آن حضرت در خصوص از بین رفتن خلافت اسلامی و ظهور حکومت سلطنتی معاویه که به اسلام کمتر نزدیک بود، خلفا و به خصوص عثمان را در این زمینه مقصر میداند. وی خاطرنشان کرد: امام علی علیهالسلام در خصوص علل ورشکستگی خلافت اسلامی به سه مفهوم و عامل اصلیِ در این بحران ـ که یک مثلث را تشکیل میدادندـ اشاره میفرماید و بدعت، فتنه و شبهه را اضلاع تشکیلدهندهی این بحران معرفی میکند.
حجتالاسلام جعفریان با اشاره به اینکه مفاهیم بدعت، فتنه و شبهه، در موارد بسیاری در نهجالبلاغه استفاده شده است، افزود: امام علی علیهالسلام به پیامبر و سنت وفادار بود و از بدعت به سختی تنفر داشت و جامعهی قبل از خودش را متهم میکند که سنت و سیرهی نبوی را رها کرده و بدعت پیشه کرده است.
وی ادامه داد: در جامعه و حکومت دینی هدف اصلی اجرای شریعت است که اگر به جای آن بدعت گذاشته شود، نظم جامعه بهم میخورد، همانگونه که پیش از علی علیهالسلام بدعتگذاری به صورت یک ارزش درآمده بود، به طوری که عثمان در منی نماز دورکعتی را کامل خواند و این را حق خود دانست. وی افزود: وقتی بدعت آمد، به دنبال آن فتنه نیز میآید که به معنای درهم ریختگی همهی جامعه است که سبب اختلاف نیز میشود. در وضع فتنه، حق و باطل آمیخته شدهاند و روشن نیست حق متعلق به چه گروهی و باطل متعلق به چه گروهی دیگر است.
حجتالاسلام جعفریان گفت: عامل اصلی شبهات کسانی بودند که نگرش بدعتگرایانه داشتند و امام علی علیهالسلام در مورد آنها تاکید کرد که این را وسیلهی دنیاطلبی خود قرار دادهاند. وی با اشاره به اینکه اگر در جامعهی دینی بدعت، فتنه و شبهه، خود را نشان داد، باید انتظار ازهم پاشیدگی و ایجاد جامعهی طایفهای را داشت، همانگونه که عثمان با بدعتگذاری، ایجاد شبهه کرد و در نتیجه بین مسلمانان اختلاف ایجاد شد. ایشان افزود: آغاز فتنه از هواپرستی است؛ یعنی اینکه انسان خودش را جای شریعت بگذارد و به جای شریعت، خود بدعتهایی را مطرح کند.
وی با تاکید بر اینکه بدعت زایندهی فتنه و فتنه شرایط شبهه است، افزود: در این وضعیت هرچه حرف حق بزنید، قابل تشخیص از باطل نیست و تصمیمگیری برای مردم مشکل خواهد شد.