بسیار شنیده ایم که زن را به جهت عاطفی و احساسی قویتر از مردان می دانند ؛ در واقع احساس و عواطف یک زن فاکتوری ضروری و اساسی برای تعادل روانی خود او و سپس خانواده و یا افرادی هستند که با آنان در ارتباط است ؛در تبیین دقیق و صحیح این حس باید گفت اگر این احساسات در زن بیشتر است پس درگفت و شنودها و برخوردها باید رعایت بیشتری نسبت به زن روا داشته شود . یکی از مواردی که برای تامین امنیت و آرامش روانی زن بسیار مهم است و قران کریم بر آن تاکید مضاعفی نموده ، مساله حرمت قذف است .
در فقه اسلامی اصطلاحی وجوددارد بنام حرمت قذف . معنای اصطلاحی قذف تهمت زدن است ، بخصوص تهمتهای ناموسی که با عرض و آبروی افراد ارتباط دارد . قذف و حرمت آن عام است و در مورد مردان و زنان هردو مطرح است ؛ اما قران کریم در مورد زنان حساسیت ویژه ای بخرج داده و در خانه ، خانواده و اجتماع موکدا از مسلمانان خواسته که به زنان پاکدامن ذره ای کلام ناورا نسبت ندهند . در سوره نور آمده است: و الذین یرمون المحصنات ثم لم یاتوا باربعة شهداء فاجلدوا هم ثمانین جلدة و لا تقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئک هم الفاسقون * الا الذین تابوا من بعد ذلک و اصلحوا فان الله غفور رحیم (نور 4و5) اگر کسی به زن پاکدامنی تهمت زد و نتوانست چهار شاهد برای اثبات گفته خود بیاورد ، لازم است که آنها خود مجازات شوند و برای آنها هشتاد ضربه تازیانه در نظر گرفته شده است ؛ علاوه بر آن قران تهدید می کند که عذاب و کیفر اصلی این عمل در آخرت و صحنه ی تجسم اعمال فاش می شود که همانا لعنت ابدی پروردگار است . این وعید به عذاب اخروی نیست مگر به این خاطر که دامنه ی تهمتهای ناموسی و ایجاد جو نا امنی روحی و روانی به خصوص برای زنان بسیار گسترده است . زنان به همان نسبت که از حیا ، وفاداری و خویشتنداری بیشتری برخوردارند ، از تهمتهایی از این دست صدمات جبران ناپذیر تری خواهند دید . رسول خدا (ص) در چنین مواردی به حکم حاکمیتشان دخالت کرده برای دفاع از زنان دست بکار می شدند .1 ایشان (ص) در مواردی سعی داشتند که روابط و رفت و آمد های مردم بگونه ای باشد که امنیت روانی مردان و زنان حفظ شود و زنان در معرض تهمت قرار نگیرند .2 و 3 رعایت در نوع رفت و آمد و نیز سخن گفتن در مورد زنان پاکدامن از عوامل تامین کننده امنیت روانی آنان است .