امید و نقش تربیتی آن در زندگی انسان
محمدرضا داودی
مقدّمه
«تربیت» از جمله مسائل مهمی است که از دیرباز توجه معلمان و متولّیان آموزش و پروش را به خود مشغول ساخته است. در هر دورهای دانشمندان و متفکران درباره تربیت، فعالیتهای علمی و عملی داشته و در این زمینه، نظرات کاربردی مهمی ارائه دادهاند. در منابع اسلامی (قرآن و روایات) بیش از هر امری، مسئله تربیت و سازندگی انسان به چشم میخورد. رشد معنوی انسان و رسیدن او به کمالات، از مهمترین برنامههای انبیا و کتابهای آسمانی بوده است. در این مقاله، به «امید» به عنوان یکی از عوامل مهم در تربیت انسان از دیدگاه قرآن و نقش سازنده آن اشاره میشود.
«امید» یک حالت روحی و روانی و برانگیزاننده انسان به کار و فعالیت است. به طور طبیعی، انگیزه بشر در کارهای اختیاری امید به نفع یا ترس از زیان است. در واقع، خوف و رجا به منزله نیروی اجرایی برای حرکت بوده، عامل مستقیم تلاشها و رفتارهای انسانی است.
به مثال ذیل توجه کنید: مردی در بیابانِ پر از برف و یخ قطب شمال، راه خود را گم کرده است. او میداند در نقطه دوری پناهگاهی وجود دارد و باید خود را به آن برساند. تمام سعی خویش را به کار میبندد تا به آن پناهگاه برسد. اگر این فرد بسیار خسته و سرمازده باشد، دوست دارد روی زمین دراز بکشد و استراحت کند، ولی میداند در این صورت به خواب میرود و خواهد مرد. امید، او را به حرکت وامیدارد تا به هدف خویش برسد.
امید، که از معرفت و شناخت نسبت به مبدأ و معاد حاصل میشود، اساس همه تلاشهای مفید و پرثمر انسانی و نیز منشأ اصلاح امور در جامعه و رسیدن شخص به سعادت ابدی است؛ همانگونه که ناامیدی و قطع امید نسبت به خدا و روز قیامت منشأ فسادها و تبهکاریها و منتهی شدن کار انسان به شقاوت ابدی است.(1) همین که انسان به آیندهای روشن امید داشته باشد، احساس نیکو و حالتی شاد به وی دست داده، باعث نشاط وی میشود و در او انگیزه کار و تلاش ایجاد شده، او را به فعالیتهای صحیح زندگی وادار میکند.(2)
همیشه خردمند امیدوار
نبیند بجز شادی از روزگار.
(فردوسی)
امید در قرآن
مسئله امید در فرهنگ اسلامی مطرح شده است. قرآن برای تشویق و ترغیب انسان به کارهای شایسته، بهره فراوانی از امید برده است. در ذیل، به چند آیه در این زمینه اشاره میشود:
خداوند نسبت به دیدار خود امید میدهد:
ـ «مَن کَانَ یَرْجُوا لِقَاء اللّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللّهِ لاَتٍ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»(عنکبوت: 5)، کسی که به دیدار خداوند امید دارد [بداند که] اجل [او از سوی [خدا آمدنی است و اوست شنوای دانا.
امیدواران به لقای الهی، که همان مؤمنان هستند، باید بدانند که ملاقات با خداوند، وعدهای حتمی و قطعی از طرف پروردگار است، مرگ نیز پلی است که باید برای آن آمادگی داشت. بنابراین، لازم است امیدواران به تلاش و فعالیت روی آورند تا با سربلندی به لقای پروردگارشان برسند.
موضوع روانشناسی اسلامی
چنانکه اشاره شد، در این کتاب، موضوع روانشناسی اسلامی، روح، در نظر گرفته شده و روانشناسی، معادل روحشناسی خواهد بود. با توجه به آنچه در این زمینه مطرح گردیده، چند نکته قابل تأمل وجود دارد.
نخست اینکه روانشناسی اسلامی، به معنای مذکور، به نوعی ذاتشناسی یا حقیقتیابی نزدیک شده و بنا بر این، مشخص نیست که روانشناسی اسلامی، علمی تجربی است یا دانشی فلسفی و یا مجاهدهای عرفانی. حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده و مبنای بحث قرار گرفته است: «رَبِّ اَرِنِی الاَشْیاءَ کَما هِیَ» (خدایا چیزها را چنان که هستند به من بنمایان). با نظر به این حدیث، این نتیجه به دست آمده است: «روانشناسی اسلامی یعنی کشف واقعیتها و حقایق مربوط به سازمان روانی و رفتار انسان چنانکه هستند. «با این برداشت، میتوان عنوان روانشناسی طبیعی، را هم معادل روانشناسی اسلامی به کار برد» (ص 7).
چنانکه از این بیان پیداست، روانشناسی اسلامی، از نوع روانشناسیهای علمی معاصر نیست که ناظر به سطح پدیدارهای روانیاند، بلکه در پی آن است که ذات و حقیقت روان یا روح را بشناسد و از این رو مؤلف، تعبیر «روانشناسی طبیعی» را معادل روانشناسی اسلامی دانسته است. از این جهت، ممکن است بتوانیم بگوییم روانشناسی اسلامی، هویتی فلسفی خواهد داشت. از سوی دیگر، اگر تعبیر «نمایاندن» حقایق، حاکی از رؤیت آنها باشد، مفهومی عرفانی و شهودی از آن استنباط خواهد شد و در این حالت، روانشناسی اسلامی، مقولهای عرفانی خواهد بود. البته، این احتمال نیز وجود دارد که مراد، دانشی وحیانی باشد که از متون اسلامی به دست ما میآید و ما به این طریق، به شناخت ذات روان نایل میگردیم. در عین حال، باید توجه داشت که مؤلف محترم، در رقابت با روانشناسی معاصر که هویتی علمی دارد، سخن از روانشناسی اسلامی را آغاز کرده است و این، تصور علمی بودن روانشناسی اسلامی را در خواننده ایجاد میکند. البته در روانشناسی معاصر نیز مبانی فلسفی معینی در کار بوده است، اما این مبانی، چون مبانی، عمل کردهاند و در هر صورت، روانشناسی، به طور غالب، هویتی علمی و تجربی داشته است.
به هر روی، مشخص نیست که روانشناسی اسلامی، نوعی دانش علمی است یا فلسفی یا عرفانی یا وحیانی و یا معجونی از آنها و در حالت اخیر، با چه میزان از هر یک و با چه نوع میل ترکیبی میان آنها. این ابهام در موضوع روانشناسی اسلامی، معضلات روش شناختی نیز به دنبال خواهد داشت. اگر مشخص شود جنس یک دانش، علمی است یا فلسفی یا عرفانی یا وحیانی، در آن صورت، روش مناسب با هر یک از آنها مشخص خواهد گردید، اما ابهام در جنس دانش مورد نظر یا اختلاط در آن، مانع از آن خواهد شد که مفهوم روشنی از روش تحقیق معین گردد.
رسانهها و انحرافات اجتماعی
چکیده:
امروزه صاحبنظران علوم ارتباطات با اذعان به توانایی شگرف رسانههای جمعی در شکل دهی افکار، نگرشها و رفتار افراد، مطالعات مختلفی را در مورد سنجش میزان و نوع تأثیرات رسانهها انجام میدهند. آنان بیان میدارند که وسائل ارتباط جمعی قادرند با کارکردهای منفی و تخطی از اخلاق رسانهای، سلامت فکری و اخلاقی آحاد جامعه را تهدید کنند و الگوهای نابهنجار رفتاری را در جامعه تثبیت نمایند و از سوی دیگر میتوانند با توجه به کارایی و توان رسانهها، نرخ وقوع انحرافات اجتماعی را کاهش دهند.
در این نوشتار برخی از کارکردهای فوق تبیین گردیده و در پایان در جهت تقویت کارکردهای مثبت رسانههای جمعی در پیشگیری از انحرافات اجتماعی پیشنهاداتی ارائه شده است.
واژگان کلیدی:
انحرافات اجتماعی، رسانههای جمعی، کارکردهای مثبت، کارکردهای منفی.
در طول تاریخ، هرجامعهای برای قاعدهمندی رفتار اعضایش، هنجارهایی را تعـریف و نهـادینه کرده و آنها را به رعایت آن قواعد و هنجارها ملزم نموده و در برابـر تخلـف و سرپیچـی از آنهـا نیـز واکنش نشان داده و مجازاتهایی را تعیین کرده است.
متفکران اجتماعی و جامعه شناسان نیز جهت کاهش هنجارشکنی افراد جامعه، به بررسی علل و عوامل مؤثر در انحرافات و بروز کجرویهای اجتماعی پرداخته اند و در عصر ارتباطات به تأثیر رسانهها و وسائلارتباط جمعی در کنترل و یا گسترش انحرافات اجتماعی اشاره کرده اند. بر این اساس، تبیین کارکردهای مثبت و منفی رسانهها در این زمینه ضروری مینماید. لذا محور بحث در این نوشتار توضیح و تبیین کارکردهای مختلف رسانههای جمعی درخصوص انحرافات اجتماعی میباشد. پیش از ورود در بحث، لازم است مفاهیم کلیدی به طور مختصر توضیح داده شود.
ایمان و تأثیر آن بر مبادی رفتار
چکیده
در نوشته حاضر در صدد بیان رابطه ایمان با مبادی رفتار هستیم. بدین روی، پس از تعریف «ایمان» و ویژگی های اساسی آن (مبتنی بودن ایمان بر بینش و گرایش، قلبی بودن و اختیاری بودن)، به بیان مبادی رفتار از دیدگاه فلسفه، اخلاق و روان شناسی پرداخته ایم.
مبدأ رفتار در حقیقت، همان پاسخی است که به پرسش علت بروز رفتارهای ویژه داده می شود. هر دانشی بر اساس هدف، روش و موضوع خود، مبدأ رفتار را تعریف کرده است. دانش فلسفه مبدأ رفتار را «نفس انسان» می داند که از طریق قوا، کارهای خود را انجام می دهد. در علم اخلاق، «صفات»، که در اثر تکرار رفتارها به صورت ملکه درآمده، به عنوان مبدأ رفتارهای اخلاقی معرفی شده است و در دانش روان شناسی نیز «انگیزش» به عنوان مبدأ رفتار معرفی شده است.
ساز و کار این تأثیر و تأثر را می توان چنین تبیین کرد: چون ایمان ترکیبی از شناخت و گرایش است و جایگاه آن نفس (قلب) انسان است، از این طریق شوق و اراده انسان را جهت داده و در نتیجه، رفتاری متناسب با خود را بروز می دهد. ایمان بینش ویژه ای از خالق و مخلوق و ارتباط انسان با موجودات عالم ارائه می نماید. این بینش و گرایش های درونی هر کدام زمینه ساز رفتارهای انسان در ارتباط با خداوند و ارتباط انسان با خود و دیگران می شوند. به دنبال تکرار این رفتارها در موقعیت های مشابه، ملکات و صفات انسان شکل می گیرد.
هرچند حقیقت طلبی و تمایلات لذت جویانه و سعادت خواهانه در انسان ذاتی است و ریشه فطری دارد، اما شناخت ایمانی آنها را به سمت و سوی خاصی هدایت می کند و بر شیوه ارضای غرایز تأثیر می گذارد. حتی خورد و خوراک انسان را به سوی تقرّب الی اللّه و انجام عبادت خداوند سوق می دهد.
در یک کلام، می توان گفت: به دنبال معارفی که وحی در اختیار بشر گذاشته، حدّ و مرزهای رفتاری و اجتماعی انسان مشخص شده است و با توجه به ایمانی که انسان به خداوند و نبوّت دارد و به اعتقادی که درباره ارتباط رفتارهای این دنیا با سعادت این جهان و آن جهان دارد، می کوشد به دستورهای دین عمل کند و گرایش های خود را شکل ایمانی ببخشد. خوردن و آشامیدن، غریزه جنسی و ازدواج، لباس و مسکن و مرکب، گرایش به زینت و جمال، گرایش به مال و فرزند، عواطف و احساسات (ترس و خشم و خشنودی، غم و شادی، ترس، امنیت، یأس و امید) همه از این بینش ایمانی تأثیر می پذیرد.
مقدّمه
(الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِاللّهِ أَلاَ بِذِکْرِاللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)(رعد: 28); آنان که ایمان آورده اند دل هایشان به یاد خداوند آرام گیرد. همانا با یاد خداوند دل ها آرام می گیرد.
• آدمی کاندر طریق معرفت ایمان ندارد ای که مغروری به دانش، دانشت را بیشتر کن کاخ دانش گر همه از سنگ و از پولادسازی لرزد و ریزد گر از ایمان پی و بنیان ندارد.
• شخص انسان دارد و شخصیت انسان ندارد تا بدانی هیچ ارزش علم بی ایمان ندارد لرزد و ریزد گر از ایمان پی و بنیان ندارد. لرزد و ریزد گر از ایمان پی و بنیان ندارد.
در فرهنگ غنی اسلام، واژه «ایمان» جایگاه ویژه ای دارد. در متون دینی، هیچ فرقی میان آدمیان به اندازه تفاوت میان مؤمن و غیرمؤمن به رسمیت شناخته نشده است. ایمان مهم ترین گام در حرکت به سوی اخلاق و ارزش های اخلاقی شمرده شده است. بدون شک، ایمان یکی از مهم ترین زیرساخت هایی است که روند زندگی انسان و تعالی و تکامل انسان را رقم می زند و آدمی را به سر منشأ خیرات می رساند. از این رو، خداوند رمز فلاح و رستگاری را در ایمان معرفی کرده و می فرماید: (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ)(مؤمنون: 1); قطعاً مؤمنان رستگارند.
با توجه به نقش سازنده ای که ایمان در سعادت انسان دارد، در این نوشتار به بررسی رابطه ایمان با مبادی رفتار پرداخته شده است تا از این طریق، ساز و کار اثرگذاری ایمان بر رفتار مشخص شود.
تعریف «ایمان»
نگاهی به تحوّلات دوران نوجوانی جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی
مقدّمه
دوران نوجوانی، هم از نظر نوجوانان و هم از نظر والدین دشوارتر از دوران کودکی قلمداد شده است. 300 سال پیش از تولّد مسیح(علیه السلام)، ارسطو چنین اظهار داشت: نوجوانان پرشور و آتشی مزاجند و آماده اند که خود را به دست غرایز بسپارند.
در اوایل قرن حاضر ج. استانلی هال، مؤسس انجمن روان شناسی آمریکا، نوجوانی را دوران «طوفان و تنش شدید» و نیز دوران توانایی فوق العاده جسمانی، عقلی و عاطفی می دانست. برخی از نظریه پردازان روان کاوی نیز نوجوانی را وضعیتی می دانند که نوجوان در آن دچار اختلال روانی است. البته بررسی های تجربی درباره نوجوانان به طور کلی نشان می دهند که آشفتگی دوران نوجوانی بیش از حدّ بزرگ جلوه داده شده است. 1 با این وجود، فرایند انتقال از کودکی به بزرگ سالی، دشوار و پرکشمکش است. نوجوان از یک سو با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمی و جنسی را می گذراند و از سوی دیگر، خانواده، فرهنگ و جامعه از او می خواهند تا مستقل باشد، روابط جدیدی را با هم سالان و بزرگ سالان برقرار کند و آمادگی ها و مهارت های لازم را برای زندگی شغلی و اجتماعی به دست آورد. نوجوان باید علاوه بر پذیرش و سازگاری با این همه تغییر و تحوّل، هویت منسجمی نیز برای خود کسب کند و به سؤالات دشوار و قدیمی «من کیستم؟»، «جای من در هستی کجاست؟» و «از زندگی خود چه می خواهم؟» پاسخ مشخص و اختصاصی بدهد. 2
بر این اساس، دوران نوجوانی از مراحل بسیار مهم تحوّل شخصیت به شمار می رود که از دیرباز محور توجّه روان شناسان قرار داشته است. نوشتار حاضر به بررسی برخی از تحولّات این دوران و نقش آنها در رشد روانی می پردازد. هرچند این دوران بستر تحوّلات مهم عاطفی، اجتماعی، مذهبی، شغلی، هویتی و... نیز می باشد، اما بنا به اختصار تنها مروری گذرا به تحوّلات جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی خواهیم داشت.
پیش از بررسی هر یک از تحوّلات چهارگانه مزبور، مناسب است به تعریفی از نوجوانی پرداخته و مراحل آن را نیز مورد توجه قرار دهیم.
تعریف دوران نوجوانی
میلر نیوتون در کتاب نوجوانی (1995، ص 23)، نوجوانی را دوره فرایندهای رشدی انتقال از کودکی به بزرگ سالی می داند. این فرایندها جنبه های گوناگونی دارند:
اول، رشد و نمو سازمان عصبی مغز که نمود آن در تحوّل فرایندهای شناختی، عاطفی و رفتارها مشاهده می شود;
دوم، رشد فیزیکی که شامل رشد اندازه های بدنی و تغییر در نیم رخ جسمی است;
سوم، رشد نظام جنسی یا تولید مثل، شامل جسمی و رفتاری;
چهارم، رشد احساس «خود» به عنوان یک بزرگ سال یا یک انسان مستقل و خود راهبر;
پنجم، کسب موقعیت بزرگ سالی در گروه اجتماعی یا فرهنگ;
ششم، رشد کنترل رفتاری خود در تعامل با جامعه. 3
در خصوص طول دوره نوجوانی اتفاق نظر کاملی بین روان شناسان وجود ندارد. آنان طول این دوره را از سیزده سال تا چهارده سال دانسته اند، اما در آثار جدیدتر روان شناسی معمولا سنین 11 تا 13 و 18 تا 20 سالگی را دوره نوجوانی به حساب آورده اند. واقعیت این است که آغاز و پایان و طول این دوره در دختران و پسران، جوامع مختلف و طبقات گوناگون اجتماعی متفاوت است. 4 این دوران در جوامع ساده تر کوتاه و در جوامع پیشرفته صنعتی طولانی تر است. با وجود چنین تنوعاتی، یکی از جنبه های نوجوانی همگانی است و آن را از مراحل قبلی رشد مجزا می کند: تغییرات جسمانی و روانی بلوغ که از آغاز این دوره نمایان می شود. 5
مراحل نوجوانی
سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن
تعارض آموزههای دینی با یافتههای علمی در پوشیدن لباس سیاه و سیاه پوش کردن تکایا و محافل چه توجیهی دارد؟یافتههای علمی حکایت از تأثیر مثبت لباسهای روشن در نشاط و شادی و ارتقاء فعالیتهای انسانی و تأثیر منفی لباس سیاه دراین امور دارد که با سنت رایج دینی در محافل مذهبی مبنی بر سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن در تعارض است به این تعارض چگونه پاسخ میدهید؟
تکیه عمده و اساسی این سوءال و ابهام ذهنی، تعارض یافتههای علمی با آموزههای دینی در پوشیدن لباس سیاه و سیاه پوش کردن است. در مقام جواب و زدودن ابهام، اولین گام آن است که آیا چنین تعارضی واقعیت دارد و آیا یافتههای علمی پوشیدن لباس سیاه را به صورت کلی و در تمام حالات و موقعیت یک پوشش نامناسب میشمارد؟
واقعیت آن است که چنین تعارضی بین یافتههای علمی و روانشناسی با آموزههای دینی به چشم نمیخورد، و این دو منبع شناخت در این مورد ـ پوشیدن لباس سیاه ـ با یکدیگر ناسازگاری ندارند. درست است که از دیدگاه روانشناسی رنگ سیاه به خودی خود نفی هرگونه رنگ است و نمایانگر مرزهای مطلقی است که در پشت آنها دیگر زندگی وجود ندارد و حیات متوقف میشود و رنگ سیاه به معنای انهدام، نیستی و پوچی است و نفی دیگر رنگها میباشد؛1 اما این نظریه، گوشهای از یافتههای روانشناسی است.
یاد آوری این نکته لازم است که پذیرش تأثیر رنگها به این معنا نیست که رنگها در انسان تأثیری شدید دارند و سریع بر جهتگیری ذهنی و رفتاری افراد موءثر واقع میشوند؛ مثلاً اگر رنگ آبی تأثیر تسکینی و آرامش بخشی دارد، نمیتوان از آن به عنوان یک داروی مسکن برای تسکین سریع آن استفاده کرد و یا از رنگ قرمز در ایجاد تحریک سریع بهره جست؛ بلکه تأثیر پذیرفته شده رنگها یک تأثیر جزیی است که در مدت زمان طولانی فرصت بروز پیدا میکنند.
گوشهای دیگر یافتههای روانشناسی، گویای این حقیقت است که آن گاه رنگ سیاه مفهوم نیستی و پوچی و پایان یافتن را تداعی میکند که به عنوان انتخاب اول و یا یکی از سه انتخاب اول باشد؛ یعنی در تمام حالات، اولین رنگ انتخاب شده و یا یکی از سه رنگ انتخابی اول برای زندگی (اعم از لباس...)باشد و اگر رنگ سیاه در رتبه هشتم قرار بگیرد، یعنی آخرین رنگ انتخابی در زندگی، رنگ سیاه باشد و در موقعیتهای نادر و استثنایی مورد استفاده قرار بگیرد، یک تمایل طبیعی، نابهنجار را نمایش میدهد و نشان دهنده مهار اعمال و تصمیم فرد بر کنترل اوضاع2 و نشان دهندهمهار اعمال و تصمیمات فرد در زمانی میباشد که بروز اضطراب قطعی است. محرومیت از چیزی و یااز دست دادن شخصی و یاموقعیتی، انسان را در لبه یک تعارض غیر قابل انکار قرار میدهد و در این حالت، وی برای به دست آوردن موقعیت قبلی و کنترل اوضاع دست به اقدامات کنترلی میزند. پوشیدن لباس سیاه، حکایت از تدبیر انسان در چنین موقعیتی دارد؛ یعنی از اقدامات مناسب، طبیعی و بهنجاری است که موجب میشود انسان بتواند بر اوضاع کنترل داشته باشد؛ زیرا نوعی سکون، سکوت و کاهش تحریک را در پی دارد.3
تکنیک برتر، مرجع روشهای صحیح مطالعه و یادگیری
12,800 تومان
تولید کننده: ایران موفقیت
"مجموعه برنامههای آموزشی تکنیک برتر یا روشهای صحیح مطالعه و یادگیری از استاد محمد سیدا (مرد حافظه ایران) که به طور اختصاصی تهیه شده و قابل استفاده برای تمامی افراد مانند محصلین، شاغلین و دیگر افراد میباشد
شامل:
-جلسه اول: سخنرانی و بحث پیرامون دلایل کندخوانی و شرایط اولیه مطالعه Disk 1,2
-جلسه دوم: سخنرانی و بحث پیرامون تندخوانی و روشهای صحیح یادگیری Disk 3,4
-جلسه سوم: سخنرانی و بحث پیرامون خواندن بدون فراموشی Disk 5,6
-جلسه چهارم: سخنرانی و بحث پیرامون روشهای یادگیری مطالب محاسباتی و زبانهای خارجی Disk 7,8
-جلسه پنجم: سخنرانی و بحث پیرامون روشهای موفقیت در امتحانات Disk 9,10
-تعداد 10 عدد VCD، قابل پخش در تمامی دستگاههای خانگی
- تقدیم به آنانکه خواهان رسیدن به تمامی آرزوهایشان هستند . . .
- تمامی محصولات فروشگاه ما به صورت پکیج بسته بندی شده و پلمپ شده و با گارانتی، در شأن شما خریداران محترم، در اختیارتان قرار خواهد گرفت
- اول محصول خود را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید، سپس مبلغ آن را به مامور پست بدهید !!
- در خانه خرید کنید، در خانه تحویل گرفته و پرداخت کنید !!
- توصیه ای مهم جهت برگشت نخوردن سفارش شما از طرف اداره پست :
لطفا آدرس دقیق خود را به همراه پلاک و کدپستی وارد نمایید و به بقیه اهالی منزل اطلاع دهید تا در صورتی که در منزل نبودید بسته را دریافت نمایند و مبلغ کالا را به مامور پست بدهند.
- با خرید اینترنتی از فروشگاه ما، لذت خرید محصولات مطمئن را تجربه کنید
مرجع کامل مشاور خانواده جامع ترین مجموعه از آنچه هر شخص و خانوادهای باید بداند "
5,500 تومان
تولید کننده: ایران موفقیت
شامل:
- تست شخصیت شناسی: مجموعهی تست برای شناخت خود (خودشناسی) که با انتخاب هر موضوع توضیح جامعی ارائه میگردد:
-آیا با خودر در توافق هستید؟
-آیا دیگران را میشناسید؟
-روحیه شما به عنوان یک مرد یا زن چگونه است؟
-آیا با دنیای مدرن توافق دارید؟
درونگرا هستید یا برونگرا؟
-آیا شما یک رهبر هستید؟
-آیا شما شخص مضطربی هستید؟
-غرایز شما تا چه اندازه قوی است؟
-آیا بردبار هستید؟
-آیا روحیهای منطقی و عقلایی دارید یا تخیلی و شمی
-آیا شما یک کودک نازپروده هستید؟
-شما چگونه دیوانهای هستید؟
-آیا نژادپرست هستید؟
-آیا شما خرافاتی هستید؟
-آیا انسان متعادلی هستید؟
-شما از کدام گروه والدین هستید؟
-ظالم هستید یا مظلوم؟
-فرم هوشی شما چگونه است؟
-آیا حسود هستید؟
-به همراه اجرای آزمون کامل وپاسخنامه بانتیجه ونمودارآزمون و توضیح نتیجه آن برای خودشناسی
-فیلم: سخنرانی و بحث کارشناسان و روانشناسان مختلف (آقای دکتر برجعلی، آقای دکتر محبعلی و خانم دکتر فردوسی) به صورت تصویری، پیرامون موضوعات مختلف:
" "تعریف بهرهوری در ابعاد مختلف
-ریشه مصرف عقلایی در نیاز واقعی
-افراط بعضی خانوادهها در مراقبت از بچهها
-جلوگیری از استقلال فرزند با افراط در مراقبت
-لزوم توجه پدرو مادر به سلامتی خود
-مدیریت بهرهوری در نظام خانواده
-مفهوم مشورت در خانواده
-مشارکت دو همسر در تصمیم گیریها
-لزوم پیشگامی هر یک از دو همسر در مشورت
-مشورت تبلور توافق اعضای خانواده
-علل دروغگویی و خیالبافی کودکان
-لزوم واکنش شایسته در برابر راستگویی فرزند
-خیالبافی نتیجه کم توجهی و کمبود محبت
-اهمیت سن شش سالگی در تربیت فرزند
-رویکرد پسران شش ساله به مادران خود
-رویکرد دختران شش ساله به پدران خود
-روش برخورد با علاقه کودک
-اصلاح رفتار کودک از راه تقویت مثبت
-لزوم در نظر گرفتن ظرفیت کودک در تربیت
-مذهب عامل آرامش بخش در رفتارها
" "باغ تنهایی: مجموعهای از اشعار زیبا سهراب سپهری به همراه چندین عکس طراحی شده گرافیکی و خواندن بعضی از اشعار او به صورت صوتی
- پژوهش: مجموعة کاملی از100 ها عنوان و موضوع در مورد تمامی موارد مربوط به خانواده، شخص و مسائل مرتبط دیگر (الف-ی) با چندین زیر مجموعه و توضیح کامل برای هر عنوان با قابلیت جستجوی موضوع مورد نظر و امکان چاپ هر قسمت از متون موجود و ذکر منبع آن به همراه خواندن بعضی از متون موجود به صورت صوتی
- قرآن و نهج البلاغه: حاوی عناوین و احادیثی منتخب از دو بخش قرآن و نهج البلاغه که هر کدام حاوی ده ها موضوع مختلف مربوط به خانواده، شخص و موارد دیگر میباشد که هر عنوان توضیحات کاملی دارد.
- به سوی کامیابی: حاوی مجموعهای از بهترین موضوعات و عناوین مربوطه، پیرامون کامیابی با توضیح کامل و خواندن متن به صورت صوتی برای هر عنوان:
-احساس درماندگی و رفع آن - نقش کلمات در موفقیت
-پشتکار نتیجه بخش است - احساس شعف
-شکست وجود ندارد - در برابر موانع از نیروی تشبیه و تمثیل استفاده کنید
-شما دائماً درحال تصمیمگیری هستید -تمثیل هایی که زندگی را دگرگون میکنند
-تصمیم تصمیم! -پیش... به سوی هدفگذاری!
-باورهای خود را بسازید: انقلاب فکری! -آیندهای که شایسته تلاش است
-هرچه ببینید همان میشود! - محدود نباشید
-پرسش کلید پاسخ است - مغز خود را تقویت کنید
-پرسش خوب، موهبتی است -ده روز روزهی فکری
-ابزار دیگری برای تغییر روحیه -به دنیای محبت خوش آمدید.
-کتابخانه: معرفی100 ها عنوان کتاب در تمامی موضوعات مرتبط با خانواده، شخص و موضوعات دیگر در 3 دستهبندی الفبایی نام کتاب، نویسنده و مترجم (الف-ی) به همراه ذکر ناشر و تعداد صفحات کتاب
" "تعداد 1 عدد CD ، قابل پخش در تمامی دستگاههای خانگی
- تقدیم به آنانکه خواهان رسیدن به تمامی آرزوهایشان هستند . . .
- تمامی محصولات فروشگاه ما به صورت پکیج بسته بندی شده و پلمپ شده و با گارانتی، در شأن شما خریداران محترم، در اختیارتان قرار خواهد گرفت
- اول محصول خود را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید، سپس مبلغ آن را به مامور پست بدهید !!
- در خانه خرید کنید، در خانه تحویل گرفته و پرداخت کنید !!
- توصیه ای مهم جهت برگشت نخوردن سفارش شما از طرف اداره پست :
لطفا آدرس دقیق خود را به همراه پلاک و کدپستی وارد نمایید و به بقیه اهالی منزل اطلاع دهید تا در صورتی که در منزل نبودید بسته را دریافت نمایند و مبلغ کالا را به مامور پست بدهند.
- با خرید اینترنتی از فروشگاه ما، لذت خرید محصولات مطمئن را تجربه کنید
5,500 تومان
تولید کننده: ایران موفقیت
دیدار در اوج . . .
نیم نگاهی به آسیب شناسی خانواده
1. مقدّمه
نهادهای اجتماعی هر یک برای برآوردن نیازی از نیازهای اساسی بشر پدید آمده اند. نهاد خانواده نیز در پی سامان بخشیدن به نیازهای جنسی و تولید نسل و سکونت و آرامش روحی است. اما با این وصف، نهاد خانواده در تعامل با سایر نهادهای اجتماعی اشکال و صور متنوّعی می یابد، روابط اعضای خانواده را دگرگون می کند و کارکردهای آن را به چالش می کشاند.
در جوامع سنّتی، که تغییرات اجتماعی آهنگ کُندی داشت، بیشترین آسیب های اجتماعی از اعضای خانواده ناشی می شد; اما در جوامع صنعتی و نوین امروزی، که دگرگونی های اجتماعی بسی شتاب یافته و جوامع را در «حال گذار» پیوسته قرار داده، وضع به گونه دیگری است; زیرا بسیاری از تحوّلات و تغییرات اجتماعی تأثیر عمیقی در نهاد خانواده بر جای می گذارد و از این رهگذر، خانواده نیز در معرض آسیب قرار می گیرد. امروزه مسئله «اشتغال و استقلال مالی» برای زنان از اهمیت فراوانی برخوردار است. کارخانه ها، شرکت ها و بیمارستان ها، آموزش و پرورش و دیگر بنگاه های اشتغالزا ترجیح می دهند در برخی بخش ها، برای پیشبرد مأموریت ها و وظایف خود از زنان استفاده کنند; اما به موازات اشتغال زنان در خارج از خانه، خانواده و اعضای آن از غیبت زن و خلأ وجودی او دچار آسیب و عوارض منفی می شوند.
اشتغال زنان یکی از عوامل آسیب زا است که امروزه خانواده را متأثر نموده. اکنون این سؤال مطرح می شود که جامعه در حال گذار چه مشکلات و آسیب هایی برای خانواده پدید آورده است؟ و از منظر دین مبین اسلام، چه راه حل هایی برای جبران و رفع این مشکلات وجود دارد؟
پیش از پرداختن به پاسخ دو سؤال مزبور، لازم است واژگان کلیدی این پژوهش به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این مقال چهار مفهوم کلیدی توضیح داده می شود تا قلمرو و ابعاد بحث روشن گردد و از هرگونه پیش داوری و خلط بحث جلوگیری شود.
2. بررسی واژگان محوری
2ـ1. آسیب شناسی اجتماعی 1
مفهوم «آسیب شناسی» نخست در مباحث پزشکی، برای شناسایی امراض و بیماری های مربوط به اعضای بدن و بافت هایش و درمان آن امراض به کار می رفت و سپس توسط دورکیم در مباحث «جامعه شناسی انحرافات» به کار رفت. در فرهنگ جامعه شناسی چنین آمده است: «این مفهوم قرن نوزدهمی مبتنی است بر تشابهی که بین بیماری های عضوی یا مرض شناسی و انحرافات اجتماعی قایل بوده اند. در بحث اِ. دورکیم از جرایم و خودکشی، آسیب شناسی اجتماعی بیش از آنکه امری مربوط به انحرافات افراد تلقّی شود، بر اساس در نظر گرفتن فرق شرایط بهنجار و نابهنجار اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد. به علاوه، دورکیم مدعی است که این فرق دارای عینیت است، مبتنی بر داوری اخلاقی نیست و آسیب شناسی اجتماعی را می توان به طور علمی سنجید و مورد آزمایش قرار داد. متأسفانه کاربرد این مفهوم از طرف دورکیم، مبهم است. وی آسیب شناسی اجتماعی را صرفاً یکی از وجوه بهنجار بودن شرایط جامعه به حساب می آورد.» 2
مشاوره الگویی برتر در آموزش دینی به نوجوانان
مقدّمه
بدون تردید، یکی از مهم ترین رسالت های دانش آموختگان علوم و معارف الهی، آموزش آموزه های دینی به دیگران، به ویژه نوجوانان و جوانان، است، و این تکلیفی است که خداوند در مرحله نخست به عهده انبیا(علیهم السلام) گذارده ـ چه اینکه در قرآن کریم فرمود: (هو الذی بعثَ فی الاُمیّینَ رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یُعلمهم الکتابَ و الحکمة.) (جمعه: 2) خداوند در این آیه، پیامبر(صلی الله علیه وآله) را به عنوان معلّم کتاب و حکمت، که همان معارف الهی و آموزه های دینی است، معرفی نموده و سپس این مسئولیت را متوجه کسانی دانسته که بر اساس فرمان الهی به مراکز علوم اسلامی ـ یعنی حوزه های علمیه و دانشگاه ها ـ رفته اند و فرمود: (فَلولا نَفَر مِن کلِّ فرقة مِنهم طائفةً لیتفقَّهوا فی الدّین و لیِنُذروا قومَهم اذا رجعوا الیهم لعلّهم یحذرونَ) (توبه: 122) آنان که در بخش یا بخش هایی از معارف دینی تفقّه پیدا کرده اند، باید به میان مردم و ترجیحاً قوم خودشان برگردند و آن ها را با دین آشنا کنند.
اما سؤال اصلی اینجاست که «چگونه می توان معارف دینی را به دیگران، به ویژه جوانان، آموخت؟» پاسخ گویی به این سؤال مستلزم چند امر است که بدون توجه به آن ها، پاسخ گویی دشوار است و ارائه راهکار مناسب برای آموزش آموزه های دینی به جوانان امکان پذیر نیست.
اول. جوان کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مخاطب شناسی یکی از مهم ترین مسائلی است که در آموزش باید به آن توجه کرد. اگر یک سخنران مخاطبان خود را نشناسد و نداند آن ها در چه دوره ای از تحوّل شناختی، انگیزشی و توانشی هستند، معلوم نیست مطالب او هرقدر هم ارزشمند، دقیق و علمی باشند، مؤثر واقع شوند; زیرا یا مطالب او در سطح شناختی مخاطب نیستند و یا تناسبی با نیازهای او ندارند. در نتیجه، مخاطب انگیزه ای برای گوش دادن و فراگیری آن ها ندارد; چنان که یک معلم اگر نداند سر چه کلاسی رفته است و از دانش آموزان خودش هیچ اطلاعاتی نداشته باشد تدریسش مؤثر واقع نخواهد شد. بنابراین، شناخت مخاطب از لحاظ ویژگی های عاطفی ـ ذهنی باید موردتوجه معلمانومبلّغان دینی قرار گیرد.
دوم. شناسایی الگوهای آموزشی است. کسی که می خواهد مطلبی را به دیگری آموزش دهد، باید به سبک و سیاق آموزش و همچنین الگوهای آموزشی آشنایی داشته باشد; زیرا هر مخاطبی را نمی توان با هر سبکی آموزش داد. به عبارت دیگر، هر الگوی آموزشی متناسب با افراد خاصی است و همه افراد را با یک الگو نمی توان آموزش داد. بنابراین، دانش آموختگان دین، که می خواهند در قالب مبلّغ یا معلم، و یا مشاور و راهنما آموزه های دینی را به دیگران آموزش دهند، علاوه بر شناسایی مخاطبان، باید با شیوه های آموزشی گوناگون آشنایی داشته باشند و دارای مهارت های لازم آموزشی باشند.
سوم. تدریس یا تبلیغ معارف دینی
مانند سایر علوم، بدون ارتباط با مخاطب امکان پذیر نیست. بنابراین، کسی که می خواهد مطلبی را به دیگری بیاموزد، خواه از طریق گفتار (مستقیم) یا نوشتار (غیر مستقیم) باید با متعلّم و مخاطب خود ارتباط برقرار کند و بدون ارتباط با او امکان تأثیرگذاری و آموزش وجود ندارد.
به دلیل آنکه بحث حاضر در مورد آموزش دینی جوانان است، ابتدا ویژگی های انگیزشی و توانشی و همچنین دیگر ویژگی های شخصیتی آن ها مورد بررسی قرار می گیرند، سپس بحث ارتباط ـ اعم از بحث مفهومی، تعریف و نوع ارتباط ـ مطرح می گردد و در نهایت، الگوهای آموزشی موجود بررسی می شوند و بهترین و مناسب ترین الگویی که برای آموزش دینی جوانان مؤثر است ارائه می گردد:
ویژگی های بدنی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی نوجوانان
الف. ویژگی های بدنی
1. رشد بدنی غالب نوجوانان کامل می شود و در نهایت، همه به بلوغ می رسند. اگرچه تقریباً همه دخترها به حداکثر میزان قد خود می رسند، رشد قد بعضی از پسرها احتمالا تا پس از دیپلم نیز ادامه دارد.
به نظر می رسد پسرهای دیررس در انطباق با این وضع، با مشکلات قابل ملاحظه ای روبرویند، بخصوص اینکه در هماهنگی های بدنی آن ها نیز تأخیر ایجاد می شود.
2. تغییرات بدنی ناشی از بلوغ موجب می شوند که آن ها تمایل شدیدی به خودآرایی پیدا کنند و این باعث بعضی از آشفتگی های رفتاری می شود.
3. بلوغ جنسی حاصل می شود و به تغییرات در ترشح هورمون ها منجر می شود. بر اساس تحقیقات کینزی (1948، Kinsey)، کشش جنسی پسرها در شانزده و هفده سالگی به اوج خود می رسد. 1
ب. ویژگی های اجتماعی