پرسش‏هاوشبهات‏درزمینه‏های‏تاریخی‏اجتماعی‏می‏رویند - روانشناسی آوا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
می دانم که برترین توشه رهرو به سوی تو، اراده استواری است که با آن تو را برمی گزیند و اینک، قلبم با اراده ای استوار با تو رازگویی می کند. [امام کاظم علیه السلام ـ در دعایش زمانی که او را به سوی بغداد می بردند ـ]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
طبس مسینا ، سیل ، مقالات کامپیوتری ، ویندوز ، قیصر امین پور ، عشق ، عکس ، فوتسال ، فرش ، مادرزن ، شعر ، شهادت ، بیرجند ، آرمیون ، ترجمه ، ترجمه انگلیسی ، ترجمه فارسی ، تغذیه ، تلاشگران ، چشم ، چله ، حاج علی جان ، حاملگی ، حجاج ، خانوار ، خداوند ، خط ، خوسف ، داماد ، داور ، دختر ، درمان علایم ، درمیان ، دستگاه قضایی ، دکتر شریعتی ، دلتنگی ، دیر شکوفایی زبان ، ذهن ، رشد ، رمضان ، روانگردان ، ریه ، زارع ، زخم زبان ، زعفران ، زمستان ، سالن ورزشی وحدت طبس مسینا ، سرطان ، سرطان بینی ، سن ازدواج ، سنتوری ، سولفور ، سیر ، سیگار ، آسیاب جان محمد ، آل عمران ، آلعمران ، آمار ، آنفولانزای پرندگان ، آیدی ، اختلال یادگیری ، اختلالات زبانی ، ازدواج ، ازدواج هوشیارانه ، اس ام اس ، اس ام اس با ترجمه ، استقلال ، اسکرین سیور ، اسلام ، اصغری ، اطلاع رسانی ، انتخابات ریاست جمهوری ، اوتیسم ، ایرانیان باستان ، باران ، باطری ، بهار ، بیجار ، بیش فعالی ، بیماری ، پارکینسون ، پدر ، پرستش ، پسر ، پویا ، پیتزا ، پیتزاء سبزیجات ، پیتزای سبزی ، پیروزی ، تاریحچه فرش ایران ، تالاسمی ، تخریب ، شهر طبس مسینا ، طاووس ، طبیعت ، عارفانه ، عزت ، عشایر ، مجلس ، فرماندار ، قالیچه ، قرآن کریم ، قضاوت ، قلب ، عناب ، عید قربان ، فارسی کردن اعداد در ورد ، فاطمه نظری ، فجر ، عشقی نژاد ، عصب شناختی ، 13 آبان ، Truth حقیقت Trust اعتماد Trash آشغال Thrush برفک دهان ، آبی آرام ، کارت گرافیک ، کامژیوتر ، کردستان ، کشیدن حروف ، کلیه ، کوچ ، کوچه های خراسان ، کودکان عقب مانده ذهنی ، گاز ، گزیک ، گفتگو با خدا ، گل کلم ، گلبولهای قرمز ، گلدون ، گلو ، گیاه ، لب تاب ، لوزالمعده ، یلدا ، یونانی ، مقدسات ، مهارتهای ادراکی در کودکان ، موسیقی درمانی ، میخ ، میرمحرابی ، ناحیه حرکتی تکلم : یا برکا ، نارساخوانی ، نقاشی ، نوروپسیکولوژی ، نوروز ، هفته های اول بارداری ، هنر درمانی ، وحدت ، وحید شمسایی ، وقت زیارت ، ویتامینها ، ویرانی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :85
بازدید دیروز :138
کل بازدید :712280
تعداد کل یاداشته ها : 1346
103/2/15
12:8 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلمان هدایت[300]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پرسش‏هاوشبهات‏درزمینه‏های‏تاریخی‏اجتماعی‏می‏رویند

به گفته جامعه شناسان، تفاوت جوامع کنونی با اجتماعات گذشته صرفا در سرعت و شتاب نیست، بلکه ماهیت تحول آن‏ها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا علاوه بر این که نظام معیشتی جوامع مدرن بسیار متفاوت‏تر از گذشته می‏باشد، آن‏ها در نظام معرفتی و جهان بینی نیز دچار دگرگونی‏های اساسی شده‏اند. این امر نشان می‏دهد که میزان نفوذ و برد تحول تا عمیق‏ترین لایه‏های حیات جمعی نیز رسوخ کرده است، به گونه‏ای که به جرأت می‏توان گفت اساسا حیات جمعی انسان به دو دوره «سنتی» و «مدرن» تقسیم می‏شود که البته هر دوره لوازم و مقتضیات خود را دارد.

این سخن که اکنون جوامع سنتی در مقیاس جهانی از گردونه‏ی تمدن و تمدن سازی کاملاً به حاشیه رانده شده‏اند ـ اگر چه چندین دهه پیش با انکار و اکراه روبرو بود، ولی در حال حاضر ـ سخنی کاملاً بدیهی و روشن تلقی می‏شود. تمدن کنونی بشر بی گمان مبتنی بر مدرنیته و اندیشه‏ی مدرن و نقاد است و در تمام سطوح از آن تغذیه می‏کند. گرچه در دهه‏های آخر قرن بیستم مجموعه انتقاداتی تحت عنوان پست‏مدرن (Post Modern) نسبت به بنیادهای اندیشه و پروژه‏های مدرنیته طرح و شرح شد ـ که بسیار قابل تأمل است. با این همه به نظر می‏رسد مجموعه‏ی بشریت در حال «گذار» است؛ اما نوع گذار تفاوت می‏کند.

دنیای پیشرفته و فرا صنعتی غرب در حال گذار از وضعیت مدرنیته است و این در مقولاتی نظیر علم، تکنولوژی، فلسفه، دین و هنر کاملاً پیداست. هم اینک در مغرب زمین نظریات انتقادی بسیاری نسبت به محصولات و فرآورده‏های ناشی از پروژه مدرنیته آغاز شده است و حتی نگاه اندیشمندان غربی (نه لزوما سیاستمداران آنان) نسبت به پدیده‏ی شرق و شرق‏شناسی تعدیل و گاه متفاوت شده است. در گذشته، مجموعه‏ی اندیشوران و رجال سیاسی با آمیزه‏ای از قدرت و معرفت بر میراث مادی و معنوی مشرق زمین می‏تاختند و به اصطلاح تمدن بورژوازی غرب قویا در خدمت استعمار بود. نگرش آن‏ها به شرق کاملاً تحقیرآمیز و بهره‏جویانه بود، لیکن چندی است اندیشمندان در موضع شرق‏شناسی از مبانی و رویکردهای پیشین فاصله گرفته و دیدگاه‏های نوینی را به ظهور رسانده‏اند؛ در چارچوب شرق‏شناسی، پژوهش‏های اسلام‏شناسی نیز تقریبا همین روند را داشته است.

به موازات دوره‏ی گذار غرب از وضع مدرن، در جوامع در حال رشد و توسعه تازه دوره‏ی گذار از سنت به مدرنیته آغاز شده است! جامعه شناسان بر این باورند که اساسا «وضعیت گذار» بحران زا و شبهه خیز است: زیرا وضع گذار یعنی بر هم خوردن تعادل، و این معادل است با گونه‏ای بحران هویت در سطح فردی و جمعی؛ یعنی جامعه با هویت فرهنگی ـ تاریخی پیشین خویش در چالش قرار می‏گیرد و قصد تعادل نوینی می‏کند.

بی شک، در سنجش میان سنت و مدرنیته و ایجاد توازن و تعادل، باید توجه داشت که هسته‏ی درونی و اصلی سنت را در جامعه‏ی ما و همانند آن، دین تشکیل می‏دهد. هم‏چنین قلب تپنده‏ی مدرنیته علم و دستاوردهای آن است. لذا نباید شک کرد در جوامعی چون جامعه‏ی ما، هر موضوع و مسأله‏ای که وارد منظومه‏ی فکری ـ فرهنگی می‏شود، بی درنگ در جغرافیای معرفتی مورد پرسش قرار می‏گیرد و جایگاه و موقعیّت آن نسبت سنجی می‏شود. این طبیعی است که در جامعه‏ای با پیشنه‏ای دیرینه در تاریخ و دارا

بودن لایه‏های گوناگون هویتی، موضوعات نوین انسانی منبعث از فضای مدرنیته مورد پرسش و چالش قرار گیرد؛ تجربه‏ی یک سده‏ی اخیر جامعه‏ی ما و چالش‏های پیرامونی آن کاملاً مؤید این مطلب است.

مجموعه‏ی این چالش‏ها در دو سطح معرفتی و معیشتی، همواره امواج خود را بر پیکر جامعه نواخته و گاه به صف بندی‏های تند و خشنی نیز منجر شده است. تجربه انقلاب مشروطیت و انشعاب‏های پس از آن و نزاع میان مشروطه‏خواهان و مشروعه‏گرایان نمود تاریخی این پدیده است.

بنابراین، تکوین و رشد پرسش‏ها و شبهات دینی را در دوره‏ی گذار، نباید صرفا سیاسی و یا مصنوعی تلقی کرد، زیرا بدون تردید بخش قابل توجهی از آن به شرایط اجتماعی ـ تاریخی کشور باز می‏گردد.

دریافت این نکته‏ی مهم، شرط نخست مواجهه با پرسش و شبهات زمانه‏ی ماست.