عنوان مقاله: الگوی پژوهش در موضوع اسلام و دنیای متجدّد با الهام - روانشناسی آوا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ بندگان نزد خداوند سبحان، کسی است که جز در اندیشه شکم و شرمگاهش نیست . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
طبس مسینا ، سیل ، مقالات کامپیوتری ، ویندوز ، قیصر امین پور ، عشق ، عکس ، فوتسال ، فرش ، مادرزن ، شعر ، شهادت ، بیرجند ، آرمیون ، ترجمه ، ترجمه انگلیسی ، ترجمه فارسی ، تغذیه ، تلاشگران ، چشم ، چله ، حاج علی جان ، حاملگی ، حجاج ، خانوار ، خداوند ، خط ، خوسف ، داماد ، داور ، دختر ، درمان علایم ، درمیان ، دستگاه قضایی ، دکتر شریعتی ، دلتنگی ، دیر شکوفایی زبان ، ذهن ، رشد ، رمضان ، روانگردان ، ریه ، زارع ، زخم زبان ، زعفران ، زمستان ، سالن ورزشی وحدت طبس مسینا ، سرطان ، سرطان بینی ، سن ازدواج ، سنتوری ، سولفور ، سیر ، سیگار ، آسیاب جان محمد ، آل عمران ، آلعمران ، آمار ، آنفولانزای پرندگان ، آیدی ، اختلال یادگیری ، اختلالات زبانی ، ازدواج ، ازدواج هوشیارانه ، اس ام اس ، اس ام اس با ترجمه ، استقلال ، اسکرین سیور ، اسلام ، اصغری ، اطلاع رسانی ، انتخابات ریاست جمهوری ، اوتیسم ، ایرانیان باستان ، باران ، باطری ، بهار ، بیجار ، بیش فعالی ، بیماری ، پارکینسون ، پدر ، پرستش ، پسر ، پویا ، پیتزا ، پیتزاء سبزیجات ، پیتزای سبزی ، پیروزی ، تاریحچه فرش ایران ، تالاسمی ، تخریب ، شهر طبس مسینا ، طاووس ، طبیعت ، عارفانه ، عزت ، عشایر ، مجلس ، فرماندار ، قالیچه ، قرآن کریم ، قضاوت ، قلب ، عناب ، عید قربان ، فارسی کردن اعداد در ورد ، فاطمه نظری ، فجر ، عشقی نژاد ، عصب شناختی ، 13 آبان ، Truth حقیقت Trust اعتماد Trash آشغال Thrush برفک دهان ، آبی آرام ، کارت گرافیک ، کامژیوتر ، کردستان ، کشیدن حروف ، کلیه ، کوچ ، کوچه های خراسان ، کودکان عقب مانده ذهنی ، گاز ، گزیک ، گفتگو با خدا ، گل کلم ، گلبولهای قرمز ، گلدون ، گلو ، گیاه ، لب تاب ، لوزالمعده ، یلدا ، یونانی ، مقدسات ، مهارتهای ادراکی در کودکان ، موسیقی درمانی ، میخ ، میرمحرابی ، ناحیه حرکتی تکلم : یا برکا ، نارساخوانی ، نقاشی ، نوروپسیکولوژی ، نوروز ، هفته های اول بارداری ، هنر درمانی ، وحدت ، وحید شمسایی ، وقت زیارت ، ویتامینها ، ویرانی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :50
بازدید دیروز :76
کل بازدید :713735
تعداد کل یاداشته ها : 1346
103/2/27
4:28 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلمان هدایت[300]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

عنوان مقاله: الگوی پژوهش در موضوع اسلام و دنیای متجدّد با الهام از اندیشه های استاد مطهری (2)

موضوع: مدیریت اسلامی

در اینجا مروری داریم بر تعارض های سنت و تجدد در دو حوزه موضوعات نظری و مسائل عملی [64]. تأکید بر این نکته ضروری است که برشمردن این تعارض ها، الزاماً به معنای حقانیت موضع سنتی و بطلان موضع تجدد نیست. چنان که از استاد مطهری نقل شد، باید با برخی از این تعارضات و تغییرات زمانه مبارزه و از برخی پیروی نمود.

بخش اول: تعارض های نظری سنت و تجدد

1ـ رویکرد کلی فلسفه و فیلسوفان

ـ توجه فیلسوفان به متافیزیک (هستی شناسی) یا بی فایده دانستن آن و پرداختن به معرفت شناسی و زبان شناسی

ـ پیوند فلسفه با دین یا گسستن از دین و پیوند با علوم تجربی

ـ خادمِ دین بودن فلسفه یا رقیب آن بودن و تلاش برای نشستن به جای حقایق دینی

ـ وجود فیلسوفان همراه و هم هدف و تکمیل کننده هم یا فیلسوفان منفرد، متعارض و رقیب

2ـ هستی شناسی

ـ اعتقاد به عالم غیب و مجردات و یا جهان موجودات را منحصر در محسوسات دانستن

ـ اعتقاد به علت غایی در آفرینش جهان و یا انکار آن

ـ قبول علیت یا انکار و تردید در آن

ـ قبول کلیات یا انکار و تردید در آن

ـ قبول علت نخستین یا انکار و تردید در آن

ـ رد تسلسل یا قبول آن

3ـ معرفت شناسی

ـ قبول معرفت های شهودی، علم حضوری و وحی یا رد آنها و تنها قبول معرفت های تجربی و حسی

ـ اعتقاد به امکان جمع میان عقل و ایمان یا ناسازگار دانستن آنها

ـ اعتقاد به امکان معرفت و رد شکاکیت یا پذیرش شکاکیت و تئوری پردازی برای آن

ـ اعتقاد به وجود گزاره های بدیهی (معرفت های کلی و ضروری پیشین و مستقل از تجربه) یا انکار چنین گزاره هایی

ـ اعتقاد به وجود فطرت (دانش ها و گرایش های ذاتی در انسان) یا همه معرفت ها را حاصل تجربه دانستن

 ـ اعتقاد به امکان بحث از امور ارزشی یا رد آن و بی معنی دانستن گزاره های آن

ـ اعتقاد به امکان بحث از ماوراء طبیعت یا رد آن و بی معنی دانستن گزاره های آن

4ـ ارزش شناسی (فلسفه اخلاق)

ـ معنی داری زندگی یا پوچ انگاری و نیهیلیسم

ـ پذیرش یا نفی پشتوانه بودن دین برای اخلاق

ـ هدف اخلاقیات را سعادت اخروی (بهشت) یا سعادت دنیوی (آرمانشهر) دانستن

ـ اخلاقیات برخاسته از عبودیت و خداپرستی یا برخاسته از انانیت و خودپرستی و منفعت طلبی

ـ بدیهی دانستن مفاهیم و گرایش های اخلاقی یا بررسی منطقی، معرفت شناختی و معناشناختی مفاهیم اخلاقی

ـ انقیاد در برابر احکام اخلاقی وجدان یا چون و چرا و تردید در آنها

ـ قبول ارزش های مطلق یا نسبیت گرایی

ـ عینیت گرایی یا ذهنیت گرایی در اخلاق

ـ اعتقاد به حقایق نفس الأمری (رئالیسم) یا انکار آن (ایده آلیسم) و حداکثر توجه به فایده رسانی (پراگماتیسم)

5 ـ انسان شناسی

ـ اعتقاد به ارتباط یا عدم ارتباط انسان با سرچشمه الهی

ـ احساس تقدس یا انکار و رد آن

ـ پایبند بودن به مقدسات یا رهایی از قید آنها

ـ تجلیل از مقدسات یا تحلیل و کالبدشکافی آنها

ـ اعتقاد به جایگاه ویژه انسان در نظام خلقت یا انسان را هم عرض موجودات مادی دیگر دانستن

ـ اعتقاد به شرافت و کرامت ذاتی انسان یا انکار آن

ـ در پی شناخت و تفسیر جهان بودن و یا به دنبال نقد و تغییر عالم بودن

ـ اعتقاد به تفاوت ماهوی انسان و حیوان یا برچیدن این مرز

ـ اعتقاد به ارزش های ذاتی و الهی برای انسان یا قراردادی دانستن همه شؤون انسان

ـ لحاظ امتیاز معنوی برای فرد یا گروه یا نفی این امتیاز

ـ رأی را با اکثریت دانستن در برخی از امور یا حق را با اکثریت دانستن در  همه امور

ـ تفکیک میان انسان آن چنان که هست و آن چنان که باید باشد یا نفی این تفکیک و تکیه بر انسان آن چنان که هست

ـ توجه با انسان کامل و ایده آل یا تأکید بر انسان متوسط منتشر در جامعه

6 ـ دین شناسی

ـ فطری دانستن دین یا ناشی از جهل و ترس و... دانستن آن

ـ معقول دانستن دینداری و ایمان یا مغایر عقل شمردن آن

ـ ایمان را چیزی برتر از علم (باور صادق موجه) دانستن (علم همراه تسلیم) یا آن را پایین تر از علم شمردن (باور غیرموجه)

ـ دین را مؤثر در همه شؤون فردی و اجتماعی دانستن یا آن را امری صرفاً فردی شمردن (سکولاریسم)

ـ اعتقاد به حقانیت بیشتر یک دین یا همه ادیان را راه های هم عرض به سوی حقیقت دانستن (پلورالیسم)

7ـ اندیشه های سیاسی

ـ دغدغه تکلیف داشتن (اصالت تکلیف در انسان ها یا حداکثر، جمع حق و تکلیف) یا دغدغة حقوق داشتن (اصالت حق در انسان ها)

ـ توجه به اخلاق و فضیلت محوری در جامعه یا توجه به حق و قانون محوری در جامعه

ـ پذیرش حق الهی در عرصه های مختلف یا انکار آن

ـ تشکیل سازمان اجتماعی بر اساس حقوق الهی یا بر اساس عقل بشری و قرارداد اجتماعی

ـ تعیین هویت فرد انسانی در نسبت با خدا و دین (امت) یا در نسبت با دولت (شهروندی)

- تأکید اصلی بر آزادی معنوی یا بر آزادی اجتماعی

ـ آزادی در راستا و چارچوب ارزش های دینی یا آزادی مطلق یا در محدوده آزادی دیگران

ـ دخالت دین و ارزش های الهی در سیاست یا عدم چنین دخالتی

ـ حق حاکمیت را در گرو صلاحیت دانستن یا در گرو مقبولیت بیشتر شمردن

ـ حق را ملاک عقیده و عمل افراد قرار دادن یا عقیده و عمل افراد (رأی اکثریت) را ملاک حق قرار دادن

8ـ اندیشه های حقوقی

ـ قانونگذاری با توجه بیشتر به زندگی فردی (فقه) یا با توجه بیشتر به زندگانی اجتماعی (حقوق)

ـ قانونگذاری در چارچوب تعالیم و ارزش های الهی یا صرف توجه به قراردادهای اجتماعی

قانونگذاری با معیار مصالح واقعی و به ویژه مصالح معنوی انسان یا صرفاً با معیار سودمندی دنیایی

ـ  ثابت و ابدی دانستن برخی از قوانین یا متغیر دانستن همه آنها

ـ دغدغه تکلیف داشتن (اصالت تکلیف یا حداکثر جمع حق و تکلیف) یا دغدغه حقوق داشتن (اصالت حق در انسان ها)

ـ توجه به عقاید و باورهای افراد یا قضاوت تنها بر اساس ظواهر رفتارشان

ـ اختلاف مسلمان و کافر در برخی از حقوق اجتماعی یا عدم چنین اختلافی

ـ اختلاف زن و مرد در برخی از حقوق اجتماعی یا عدم چنین اختلافی

9ـ اندیشه های اقتصادی

ـ هدف از اقتصاد را برقراری عدالت یا انباشت ثروت دانستن

ـ پیوند اقتصاد با اخلاق یا عدم چنین پیوندی

ـ تقدم جامعه بر فرد در مصالح کلی یا تقدم فرد و منافع او

ـ تقدم اصالت و ارزش های انسانی و لزوم رشد همه استعدادهای او یا تقدم و اصالت افزایش تولید ولو با ضایع کردن استعدادها

ـ اصالت تقاضا در تولید یا اصالت عرضه همراه با تأکید فراوان بر تبلیغات

ـ اصالت حداقل مصرف (قناعت) یا ترویج مصرف گرایی هر چه بیشتر

ـ تولید حداقل برای و به اندازه مصرف یا مصرف حداکثر برای تولید بیشتر

ـ اصالت عدالت یا اصالت توسعه

ـ سهم داشتن خدا و دین در درآمد افراد یا عدم وجود چنین سهمی

ـ اهمیت تولید کشاورزی یا تولید صنعتی

ـ مطلوبیت بیشتر و نهایی را در کار دانستن یا در استراحت و رفاه شمردن

ـ ¬ اقتصاد و رفاه را به صورت محدود و مقدمه ارزش های متعالی و اخروی خواستتن یا اصالت دادن به آن و نه چیز دیگر

ـ وجود ملاک های شرعی و الهی در محدودیت مالکیت (حلال و حرام) یا بی توجهی به چنین ملاک هایی