چهار مهارت، چهارستون زندگی - روانشناسی آوا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثروت دانش، رهایی بخش و ماندگار است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
طبس مسینا ، سیل ، مقالات کامپیوتری ، ویندوز ، قیصر امین پور ، عشق ، عکس ، فوتسال ، فرش ، مادرزن ، شعر ، شهادت ، بیرجند ، آرمیون ، ترجمه ، ترجمه انگلیسی ، ترجمه فارسی ، تغذیه ، تلاشگران ، چشم ، چله ، حاج علی جان ، حاملگی ، حجاج ، خانوار ، خداوند ، خط ، خوسف ، داماد ، داور ، دختر ، درمان علایم ، درمیان ، دستگاه قضایی ، دکتر شریعتی ، دلتنگی ، دیر شکوفایی زبان ، ذهن ، رشد ، رمضان ، روانگردان ، ریه ، زارع ، زخم زبان ، زعفران ، زمستان ، سالن ورزشی وحدت طبس مسینا ، سرطان ، سرطان بینی ، سن ازدواج ، سنتوری ، سولفور ، سیر ، سیگار ، آسیاب جان محمد ، آل عمران ، آلعمران ، آمار ، آنفولانزای پرندگان ، آیدی ، اختلال یادگیری ، اختلالات زبانی ، ازدواج ، ازدواج هوشیارانه ، اس ام اس ، اس ام اس با ترجمه ، استقلال ، اسکرین سیور ، اسلام ، اصغری ، اطلاع رسانی ، انتخابات ریاست جمهوری ، اوتیسم ، ایرانیان باستان ، باران ، باطری ، بهار ، بیجار ، بیش فعالی ، بیماری ، پارکینسون ، پدر ، پرستش ، پسر ، پویا ، پیتزا ، پیتزاء سبزیجات ، پیتزای سبزی ، پیروزی ، تاریحچه فرش ایران ، تالاسمی ، تخریب ، شهر طبس مسینا ، طاووس ، طبیعت ، عارفانه ، عزت ، عشایر ، مجلس ، فرماندار ، قالیچه ، قرآن کریم ، قضاوت ، قلب ، عناب ، عید قربان ، فارسی کردن اعداد در ورد ، فاطمه نظری ، فجر ، عشقی نژاد ، عصب شناختی ، 13 آبان ، Truth حقیقت Trust اعتماد Trash آشغال Thrush برفک دهان ، آبی آرام ، کارت گرافیک ، کامژیوتر ، کردستان ، کشیدن حروف ، کلیه ، کوچ ، کوچه های خراسان ، کودکان عقب مانده ذهنی ، گاز ، گزیک ، گفتگو با خدا ، گل کلم ، گلبولهای قرمز ، گلدون ، گلو ، گیاه ، لب تاب ، لوزالمعده ، یلدا ، یونانی ، مقدسات ، مهارتهای ادراکی در کودکان ، موسیقی درمانی ، میخ ، میرمحرابی ، ناحیه حرکتی تکلم : یا برکا ، نارساخوانی ، نقاشی ، نوروپسیکولوژی ، نوروز ، هفته های اول بارداری ، هنر درمانی ، وحدت ، وحید شمسایی ، وقت زیارت ، ویتامینها ، ویرانی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :32
بازدید دیروز :76
کل بازدید :713717
تعداد کل یاداشته ها : 1346
103/2/27
11:44 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلمان هدایت[300]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

چهار مهارت، چهارستون زندگی

1 - مهارتِ «خویشتنداری در شرایط نابهنجار»

گاه، نیروهای هنجارشکن در درون انسان، سکّاندار هدایت انسان به مقصد میلِ خود می‏شوند. ایستایی انسان در برابر این‏گونه فشارهای غیرسازگار با فطرت انسانی، در خوشبختی ابدی انسان، نقش بنیادی دارد.

گاه فضای درونی انسان در اثر فشارهای نوعی خواسته (مانند ریاست‏طلبی، مال‏دوستی یا شهوت جنسی) توفانی می‏شود. خویشتنداری مهارتی است که اگر به دست آید، لنگر کشتی، وجود می‏گردد و مانع از غرق در توفان ناملایمات، بازگشت با سیر قهقرایی و یا رفتن به مقصد ناخواسته خواهد شد.

در این جایگاه است که امام علی(ع) خویشتنداری را سرآمد همه خوبیها(1) خوانده‏اند و آن را موجب مصونیت روح انسان و دور داشتن آن از پَستیها(2) دانسته‏اند.

چگونگی دستیابی به این مهارت، خود، بستر مناسبی است برای دستیابی به بسیاری از نیکوییها.

در آموزه‏های دینی ما، قناعت و راضی بودن به آنچه اکنون موجود است‏(3) و دوری از چشمداشت نابه‏جا و افزون طلبیهایِ بی‏اساس،(4) منشأ پیدایش مهارت خویشتنداری معرفی شده است.

کاهش اندوهها، راحتی، بهره‏مندی و آسایش، بخشندگی و پاکیزگی اعمال و خشنودی پروردگار از بهره‏های مهارت خویشتنداری است.

2 - مهارت در «مدار با دیگران»

سازگاری و همگون‏سازی با شرایط موجود در جامعه انسانی یکی از اصلی‏ترین مهارتهایی است که برای درست زندگی کردن باید در جهت کسب آن کوشید.

خداوند، همان‏گونه که صورتها و نمودارهای ظاهری افراد را متفاوت آفریده است، سیرتها و ویژگیهای باطنی افراد را نیز یکسان نیافریده است.

با رشد جسمی و روحی یک فرد، کنشها و واکنشهای متفاوتی را در رفتار او مشاهده می‏کنیم که گاه با اعتقادات و گاه با رفتار، تفاوت دارد و گاهی این تفاوت، به حدّ تضاد و رویارویی می‏رسد.

برای رسیدن به یک زندگی مدنی و تحقّق اهداف یک جامعه پیشرفته، باید اموری چند را سرمشق لوحه زندگی قرار دهیم.

اول اینکه بدانیم و باور کنیم که همه انسانها جز معصومین(ع) ناقص‏اند؛ از این‏رو باید با «حرکت» به سوی کمال سیر کنند.

دوم اینکه نگرشها و روشها در گستره زندگی اجتماعی متفاوت است. دیگر اینکه در سلسله حرکتهای علمی و عملی، پندارها و رفتارهای مشترک و غیرمشترکی وجود دارند و می‏توان با تکیه بر اصول و مبانی و نیز نمایه‏های رفتاری مشترک، زندگی سالمی را بر اساس آن نقاط مشترک بنا نهیم و با آسان‏گیری‏(5) در اموری که به اصول، زیان نمی‏رساند و با چشم‏پوشی از خطاهای دیگران و تغافل از امور جزئی و بی‏اهمیت،(6) با هم و برای هم زندگی کنیم.

از ارزش و اهمیت مداراست که راهنمایان راستین، و پرچمداران تربیت اسلامی، مدارا کردن با مردم را نیمی از ایمان‏(7) و میوه خرد(8) و سلامت دین و دنیا(9) و مانع از بروز اختلافات و کشمکشها(10) دانسته‏اند.

مدارای با دیگران ثمرات زیادی از کرامتهای انسانی و اخلاقی در بر دارد که معاشرت نیکو، همبستگی، امنیت اجتماعی، اعتماد عمومی، و... از آن جمله‏اند.

3 . مهارت در «عبرت‏آموزی و استفاده از تجربه دیگران»

خوشبخت چه کسی است؟

خوشبخت کسی است که از تجربه‏های دیگران استفاده کند و پند گیرد.(11)

می‏دانیم که انسان، فقط و فقط یکبار حق زندگی کردن در این دنیا را دارد و نیز آنکه انسان برای زندگی کردن می‏کوشد، نه برای کسب تجربه برای زندگی، و هر تجربه نیز نتیجه راهی است پیموده.

یکی از مهارتهای مهم زندگی، درس‏آموزی و عبرت گرفتن از رویدادهای گذشته است. گاه انسان، ادب‏آموز مکتب تاریخ می‏شود و از تاریخ پیشینیان عبرت می‏گیرد(12) و زندگی خویش را دور از شکستهای گذشته و امید دستیابی و تکرار موفقیتهای گذشتگان سامان می‏دهد.

دیگر عواملی که می‏تواند به عنوان تجربه و آگاهیِ آماده استفاده‏(13) به کار گرفته شود: پیشامدها و دگرگونیهای دنیا،(14) عمر گذشته و رفتارهای چیده شده در آن‏(15) و هر حرکتی که نمادی از نزدیکی و دوری به سمت پروردگار است را می‏توان برشمرد.

عبرت‏آموزی و استفاده از تجربه دیگران فوایدی را به بار می‏نشاند که مصونیت از لغزش و خطا(16) یکی از آنها و از مهم‏ترین آنهاست. اگر راهِ به بن‏بست رسیده کسی را نرویم و راه رساننده و بی‏خطر و میانْ‏بُر دیگران را بپیماییم، خوشبختی را به دست آورده‏ایم.

4 - مهارت در «تفکر»

فکر، فرآیندی ذهنی است که بین دانسته‏ها و نادانسته‏ها صورت می‏گیرد تا نادانسته را به دانش تبدیل کند و در نتیجه این فرآیند، بینایی، بصیرت و آگاهی‏(17) به دست می‏آید.

اندیشیدن، مهارتی است برای پایدار کردن آموخته‏ها و یافتن گم‏گشته‏ها .(18) اندیشه صاف، انسان را از تاریکیهای خیالات و اوهام، به روشنایی علم و یقین رهنمون می‏شود.

اندیشه در عظمت خداوند و جهان آفرینش، اندیشیدن در نیکیها و در مطالب علمی، همچون آینه صافی‏(19) است که فواید بسیاری را نصیب ما می‏کند.

در فرهنگ اهل بیت(ع)، تفکّر را پدر و مادرِ همه خوبیها(20) شمرده‏اند. یعنی اگر انسان، دور از تراوشات ذهنی خود و دیگران از دانسته‏های قطعی به سمت نادانسته‏ها حرکت کند، به حق خواهد رسید و هیچ‏گاه بر مرکب باطل نخواهد نشست، تا او را در وادی هلاکت اندازد.(21) و نیز تفکر را از موارد «عبادت» دانسته و یک ساعتِ آن را برابر یا بهتر از سالها عبادت‏(22) معرفی کرده‏اند.

برای کسب مهارت تفکر باید از عواملی که در پرورش توانایی فکر کردن و در زلال کردن آن مؤثر است، کمک گرفت و از چیزهایی که موجب رکود قوّه تفکر و یا ناخالص کردن آن می‏شود، دوری کرد.

________________________________________

1. غررالحکم، ح 1168 .

17. نهج‏البلاغه، نامه 31 .

11. الکافی، ج 8، ص 72 .

16. همان، ح 8056 .

15. همان، ح 7589 .

10. همان، ح 8539 .

13. غررالحکم، ح 1036 .

12. کنزالفوائد، ج 2، ص 31

18. غررالحکم، ح 8917 .

19. نهج‏البلاغه، حکمت 5 .

14. همان، ح 6453 .

22. همان، ج 71، ص 327 .

20. تنبیه‏الخواطر، ج 1، ص 52 .

21. بحارالأنوار، ج 78، ص 379 .

2. همان، ح 1989 .

3. مطالب‏السؤول، ص 50 .

4. غررالحکم، ح 1512 .

5. عوالی اللآلی، ج 1، ص 381 .

6. تحف العقول، ص 224 .

7. الکافی، ج 2، ص 117 .

8. غررالحکم، ح 4629 .

9. همان، ح 5610 .